fredag den 21. september 2012

Efterårssuppe med et skud ged

Gråvejr er møgvejr. Og når det er møgvejr, skal man have suppe! Og siden det er efterår, er der kommet græskar og andre "høst"varer i butikkerne. Forleden kom jeg forbi Netto (ja, jeg handler en gang i mellem der - det er ikke med min gode vilje, men jeg er jo fattig og på dagpenge), hvor de havde nogle fine græskar til ingen penge.

Græskarsuppe
(4 personer, forret)
- 1 Hokkaido græskar, skåret i grove stykker
- 1/2 Rødløg, hakket groft
- 2 Fed hvidløg
- 1 Kvist rosmarin
- 1 Lauerbærblad
- Lidt æblecidereddike
- Et skvæt fløde
- Hønsebouillon
Halvér græskaret, og pil indmaden ud. De to stykker "skrælles", men vær forsigtig, for den kan altså godt være ret genstridig. Skær dem ud i grove stykker. Hak løget og hvidløget groft.
Varm en gryde op med et skvæt rapsolie, og sautér grønsagerne sammen med rosmarinen og lauerbærbladet. Efter et par min hældes bouillonen over. Husk at det er bedre at starte med for lidt end for meget, hvis du som jeg bedst kan lide din suppe tyk og cremet. Lad det simre eller koge ved svag varme i ca. 15 min - eller til at græskarstykkerne er møre.
Herefter skal det jo blendes, men tag lige rosmarinen og lauerbærbladet op - det er ikke så lækkert at spise dem. Når suppen er ved at være blendet "færdigt" hældes et skvæt fløde i, så suppen bliver lækker og cremet.
Stil suppen tilbage på kogepladen ved meget svag varme og omrøring (den skal jo ikke brænde på), og smag til med lidt æblecidereddike, salt og peber. Pas på med eddiken, så den ikke bliver for sur i smagen - den skal bare "booste" smagsoplevelsen. Hold suppen varm indtil den skal serveres!

Topping
- 1/2 Rødløg, i ultratynde skiver
- Lidt æblecidereddike
- Lidt frisk gedeost
- 1/2 - 1 Majskolbe

Edikkestegte løg
Skær løget på den tyndeste del på dit mandolinjern, så du får ca. 10-12 skiver. Har du endnu ikke sådan et, så gå ud og anskaf dig et, for de er altså ikke så dyre - mit købte jeg i knivbutikken i Torvehallerne for et par hundrede kr.
Varm en pande op med lidt olivenolie på. Når panden er varm steges løget ved middelvarme - pas på at det brænder på.
Når løget har fået en glasagtigt udseende, kommes lidt æblecidereddike (ca. 1 spsk) på. De er færdige når de har blevet let brunlige.
Stegte majs
Træk vejret dybt, for nu bliver det svært! Skær kornene (hedder det virkeligt det?) af kolben, og steg dem i ca. 2-3 min i lidt olie eller smør. Så er de færdige. Svært ikke!?
Jeg har brugt en frisk gedeost, men man kan principielt også bruge feta eller anden friskost. 
Nu skulle du gerne være klar til at "samle" det hele. Hæld suppen i skåle, der er varmet op (hæld fx varmt vand i dem lidt inden).
Smuldr gedeosten over suppen, hæld majs over og slut af med de stegte løg. 
Et voilá! Spis evt. med lækkert brød til...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar