onsdag den 5. september 2012

Paprikakylling og lun linsesalat

Min salige far lavede ofte paprikakylling i min barndom, og det er virkeligt en ret, jeg forbinder med at være barn og med min far. Desværre fik jeg aldrig opskriften.

Dette er mit første forsøg, både på at rekonstruere samt på at forny denne klassiker. Når min far lavede den var det så vidt jeg husker en hel kylling, men eftersom jeg skulle lave mad til mig, og så mig selv, valgte jeg altså at forsøge med kyllingebryster. Men der er helt sikkert planer om at forsøge med en hel kylling en anden gang! To be continued!
Den her opskrift er super nem at lave, men til gengæld tager den ikke ret lang tid at lave - ca. 20 min. Forbered kyllingen og grønsagerne på forhånd, men lav de sidste manøvrer samtidigt.

Paprikakylling 
- 2 kyllingebryster
- 2 tsk cayennepeber
- 4 tsk paprika
- 2 fed hvidløg
- 3 spsk olivenolie
- 1-2 tsk honning

Marinaden blandes, kyllingen skæres i nogenlunde lige store stykker og det hele blandes sammen. Lad den gerne stå og trække i marinaden i en time eller to. Varm en pande op og smelt en lille klat smør. Kødet kommes på panden. Når det har fået lidt farve, så smid lidt salt og peber på.
Når kødet er færdigt, får det denne smukke farve!
Lun linsesalat
- Blandede svampe
- Paprika/peberfrugt
- Tomater
- Beluga linser
- Vinaigrettedressing (sennep, olivenolie, balsamicoeddike, salt og peber)

Linserne sættes over (de skal have 20 min). Først steges svampene på panden i lidt smeltet smør, og når de er færdige smides de i salatskålen. Jeg kan godt lide når paprikaen stadigvæk er lidt sprød, så jeg lynsteger den kun, men ellers er det fuldstændigt samme procedure som før. 
 
Tomaterne skæres og kommes over de andre grønsager. Når linserne er kogt færdigt, hældes de også i skålen. Dressingen laves og hældes over salaten - det hele vendes hurtigt. Et voilà!
Det var nemt, ikke!?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar