mandag den 16. september 2013

Perlehøne med kantareller og sprøde majs

Da jeg vågnede i morges, var det gråt, koldt og vådt - eller sagt på en anden måde, det er blevet efterår! Derfor tænkte jeg, at det da var passende med en dejlig efterårsret her på bloggen. 

For noget tid siden lavede jeg, i et anfald af selvforkælelse, denne dejlige ret med perlehøne (de har dem ofte i Irma) med dejligt efterårstilbehør til - kantareller og majs!
Retten er super nem at lave, og den har lidt en wow-faktor.
Til 1 pers. skal du bruge:
- 1 perlehønebryst
- 1 pk kantareller
- 1 majs
- 2 små fed hvidløg (eller 1 stort)
- 1 stort skalotteløg (eller 2 små)
- Stor klat creme fraiche (eller fløde)
- Lille skvæt vin (jeg brugte rose, da det var hvad jeg havde, men rød- eller hvidvin fungerer lige så godt)
- Lidt karse til pynt (kan udelades)

Start med at rense kantarellerne for jord og snavs. Hak skalotteløg og hvidløg
Varm en pande op med en god klat smør, og steg kantarellerne af ved middel varme.
Kom derefter det meste af skalotteløgene i (jeg gemte lidt til pynt), og bagefter hvidløget. Sørg for at hvidløget ikke bliver branket, da det giver en fæl smag.
Mens det står og hygger sig på svag varme, så varmer du en anden pande op - igen med lidt smør. Når smørret er brunet af, smider du brystet på (perlehønens) med skindsiden nedad ved høj varme. Kom salt og peber på bagsiden. Vend dyret og kom salt og peber på skindsiden. Skru ned til svag/middel varme, og vend dyret med jævne mellemrum. Den skal have ca. 20 min efter der er skruet ned.
Når der er ved at være 10 min. tilbage, kommer du en stor klat creme fraiche ned til svampene, og lader det hele summe sammen. Jeg plejer at skrue op lige i starten, og når creme fraichen er "smeltet", så skruer jeg ned til middel varme.
Du kan passende åbne en flaske vin nu! Hæld en lille skænk til svampene og et stort glas til dig - det er vel kun rimeligt!? 
Nu er det ved at være tid til at ordne majsen! Skær kernerne af (dvs. de spiselige kerner).
Når perlehønen er færdig, tages den af og pakkes godt ind, så den ikke bliver kold. Hæld lidt af fedtet fra panden ned til svampene - ikke for meget - det giver en god smag! Smag til med salt og peber.
Nu kommer du kernerne i en gryde (eller pande) sammen med (endnu) en stor klat smør, og varmer dem godt igennem ved høj varme - sørg for at røre rundt i det, så det ikke brænder på. De skal ikke have særligt længe - ca. 5 min.
Så skal der serveres! Sluk varmen for svampe og majs! Varm en tallerken op, så maden ikke bliver kold hurtigt!
Opbygningen må du selv om, men jeg gik efter svampe og sovs nederst, og brystet placeret selvsikkert ovenpå!
Smid majs på brystet (igen, perlehønens) og drys med lidt karse og de sidste skalotteløg.
Så er der serveret! Og det smagte dejligt!

Det tog ca. 40 min at lave fra start til slut...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar