torsdag den 3. oktober 2013

MEST for fornøjelsens og smagens skyld!

Jeg er i Aalborg for tiden, for at besøge M, og i går kom han hjem fra arbejde og overraskede mig - vi skulle på Restaurant MEST om aftenen! Heldigvis havde jeg pakket noget lidt pænt tøj (men desværre ikke stiletterne), så jeg kunne se godt nok ud til en rigtig ude ude bland andre mennesker.

Jeg har længe plaget (det gør jeg sådan set altid) om at komme ud og opleve Aalborgs restaurantscene, og MEST har hele tiden stået højt på listen. Og sikke et sted! Maden var skøn, betjeningen fantastisk og priserne er mere end fair (især set i forhold til københavnske priser).

Da tjeneren fortalte, at der var snegle til forret måtte jeg bare have det! De hyggede sig i masser af hvidløgssmør med croutoner og salat ovenpå - en delikat ret, men som måske var lige stor nok for en forret...
M valgte en "Salat med gratineret gedeost fra Loire med tomat, oliven og valnødder", som han var pænt tilfreds med - eneste anke var, at retten manglede noget knas, da både nødder og brød var lidt bløde i det...

Til hovedret MÅTTE jeg bare have en tartar! Og jeg havde læst på Gastromand at den var helt fantastisk, så havde meget høje forventninger!
Og den smagte da også dejligt! Men jeg måtte lige have lidt ekstra sennep til den, før den blev virkeligt god. Og fritterne, well.... Skal jeg ikke bare nøjes med at sige, at der var plads til forbedringer på det punkt? 
M fik den dejligste "Rødtunge stegt på croûton med cremet muslingesauce, kartoffelkompot og crudité" - og naturligvis en omgang fritter on the side, som han virkede stærkt tilfreds med!

Selvom jeg var pænt mæt og tilfreds, så havde jeg jo bemærket, at de har profiteroles på kortet. Det måtte jeg jo (også) have!
Og de smagte dejligt! Virkeligt dejligt!
M hoppede på en "Fragilité med frugter og brændt marenges med yoghurt/hyldeblomstiscreme", som han også var begejstret for (tallerknen var i hvert fald slikket ren, da han overtog resterne af min). 

Til maden drak jeg et par glas af en skøn Riesling Trocken, Fritz Haag, Mosel, Tyskland (2012).

Inden vi var klar til at smutte hjem, fik vi lige en dejlig kop espresso.

Restaurant MEST er et meget fornøjeligt bekendskab, og priserne er mere end rimelige (man kan fx få en 3 retter menu for 338 kr.). Portionerne er ligeledes ganske store, og for første gang nogensinde blev M mæt på en restaurant - også uden at spise halvdelen af min mad... Betjeningen var behagelig og professionel, især da jeg "kom til" at smage på M's dessert, skyndte de sig at sige, at den indeholdt nødder, så jeg skulle nok holde mig fra den.

Tjek deres hjemmeside her! Jeg glæder mig allerede til næste gang!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar