onsdag den 29. august 2012

Mor-barn-tur til Paris

For længe, længe, længe, længe siden var jeg i Paris. Jeg har længe gerne ville dele alle mine tips til denne vidunderlige by, men hvordan får man alt med i ét blogindlæg? Så derfor har dette indlæg været enormt længe undervejs, men jeg synes ikke, at I skulle snydes for det på grund af min uduelighed... Så beskrivelserne er måske ikke så lange og udførlige, men jeg har linket til dem, så du nemt kan finde informationen selv! Og så er der ikke så mange bonustips denne gang...

PARIS baby!
Nu tænker du måske "hvad fanden er en mor-barn-tur for noget?". Det er såmænd når min mor og jeg tager på ferie sammen! Denne gang var det dobbelt op, for min mors veninde og hendes datter var også med! Det er et årligt fænomen, og tidligere har vi været i Berlin og London.

Vi var afsted i slutningen af April (ja, jeg ved godt at det efterhånden er meget, meget længe siden!), og foråret er et bestemt også et af de bedste tidspunkter at være i Paris på - vi var bare ikke så heldige med vejret... Men så kan man jo bare vælge at shoppe og spise hæmningsløst!

Vi boede på Hotel Daval, der ligger lige ved Bastillepladsen. Området er super fedt, og det er enormt nemt at komme dertil fra lufthavnen - man tager bare tog til Gare du Nord og skift til linie 5 (mod Place d'Italie) og hop af ved Bréguet Sabin, hvorfra det tager 2 min hen til hotellet. At der derudover er marked hver søndag samt ligger verdens bedste kaffebutik lige ved siden af, gør det absolut ikke værre. Eneste minus er, at da vi var der denne gang var betjeningen absolut ikke særligt god - en medarbejder gjorde alt, hvad han kunne for at få os op i det røde felt; og det lykkedes da også et par gange. Vi kunne for det første ikke få det væresle vi havde bestilt - og da slet ikke det værelse vi altid får - og for det andet skulle vi skifte værelse igen dagen efter! Så vi er måske på udkig efter et nyt sted at bo i byernes by (forslag modtages gerne)...?

Områder
Marais
Kaffe i hånden og tasken pakket - så er vi klar til at indtage Paris (også selv om vejret kunne have været bedre)
Ile de la Cité og Ile Saint-Louis
Notre Dame
Lige ved Notre Dame er der en legeplads - vi kunne ikke dy os....
Centrum
I det fjerne kan man spotte Sacré Coeur 
Etienne Marcel

De ikoniske nedgange til metroen findes stadigvæk rundt omkring i Paris - her er det ved Chatelet Les Halles
Restauranter
Restauranten ligger i området omkring operaen - og dermed også en masse ufatteligt ringe spisesteder - men gør dig selv den tjeneste at gå det lille ekstra stykke og tag hen på Chartier! 

Chartier er et fund fra gamle dage (det er faktisk min gudfar, der har "fundet" stedet for rundt regnet 30 år siden. Stedet skulle efter sigende ikke have ændret sig spor). Maden er helt enkel, men til gengæld er det nærmest urimeligt billigt; det eneste "krav" er, at du kommer, æder og skrider! Det er altså ikke et sted, hvor du skal sidde og hygge hele dagen...

Det er ikke muligt at reservere bord, men man stiller sig blot i kø - det går ualmindeligt hurtigt, så frygt ikke hvis køen virker lang (personligt er egner jeg mig til at stå i kø, og jeg fik ikke stress af at stå der)
Indgangen
Indretningen skulle heller ikke have ændret sig synderligt
Sådan ser regningen ud - skal du bruge den til regnskab, så får du dugen med! Ikke så meget pis der...
Bofinger skal efter sigende være Paris' ældste brasserie (eller i hvert fald et af dem). Det er alle klassikerne som man kender dem, og det er altid fantastisk! Bestil bord i glassalen, da det er det mest charmerende sted, men ellers kan man spise på Petit Bofinger (på den anden side af gaden), men det er altså ikke lige så godt... Et ekstra plus ved Bofinger er, at køkkenet har åbent indtil virkeligt sent, så det er det perfekte sted at spise middag efter fx en tur i operaen!
Museer
Musée D'Orcay
Dette er mit ynglingsmuseum; det er indrettet i en gammel banegård og har en helt vidunderlig samling af franske impressionister - så trods køen og smut forbi!

Musée Rodin
Den franske billedhugger Rodin og hans kvinder (kan på stående fod ikke huske om det var konen, elskerinden eller begge som var malere) var nogle fantastiske kunstnere. Museet har desuden en skøn park og både huset og parken er ved at blive renoveret, så det skal nok blive endnu bedre end det er på nuværende tidspunkt!
Les Arts et Décoratifes
Ligger lige ved Louvre, så det er oplagt at tage dem begge når nu man er i gang. Ellers ligger der jo en hel del butikker lige rundt om hjørnet som man kan fornøje sig med... Da vi var der havde de en udstilling om Marc Jacobs og Luis Vuitton - en dejlig blanding af traditionel udstilling og det mere moderne! Helt sikkert et museum jeg vil holde øje med...

Markeder
Jeg elsker markeder! Og der er indtil flere fantastiske i Paris (hvorfor har vi ikke den tradition herhjemme????), og her kommer lige mine to favoritter!

Vores faste salt-mand
Vores faste fois-gras mand!
Fransk dåsemad er bare meget federe, bedre og mere lækre end dansk!
Markedet v. Saint Eutace og Les Halles
Shopping
Når man er i Paris, så skal man shoppe - færdig, bum! Det er ikke til diskussion, for der er meget få steder i verden hvor der er lige så fantastiske muligheder for at forny sin garderobe som i byernes by! Personligt er jeg ret tosset med den franske rock-chic stil, der med sin rå enkelthed og forkærlighed for god kvalitet og skønne materialer tiltaler mig enormt meget!

Marc by Marc Jacobs
Fik købt mig en fin pink ring med masser af bling! Den kostede tilmed kun 7 €, og den skal bruges til et helt enkelt outfit - helst sort/grå for at give det lidt kant og farve...
Zadig et Voltaire
Ægte fransk Rock-Chic stil! Tøjet er ret dyrt, men det er super lækkert. Ofte er der lidt for meget glimmer i deres tøj. De har de fedeste smykker, ure og tasker. Link til Zadig et Voltaire

Les Petites
Lækkert, enkelt og stilsikkert mærke. Tøjet er farverigt med enkle snit, og kan derfor bruges både til hverdag og til fest. Priserne ligger i det høje mellemleje, men materialernes kvalitet er altid i top. Det blev da også til en virkeligt smuk kjole, som jeg skal have på til min storebrors bryllup. Link til Les Petites

Colette
Super designerbutikken Colette er et must at se for enhver fashionista. Det er 2 etager med mode og livstil, hvor mange af de helt store modebrands er repræsenteret. Helt klart et besøg værd! Link til Colette

Galerie La Fayette
Kæmpe department store, der er placeret bag lige ved operaen. Her finder man nærmest alle mærker, der er værd at kende, og man kan få alt fra mad til make-up til designertøj. Prislejet er meget bredt, men ligger fra det høje mellemprisleje til det virkeligt dyre. Link til Galerie Lafayette

Repetto
En af mine ynglingsbutikker, men jeg er jo også erklæret ballerinaafhængig... Se evt. mine to indlæg Ballerinas og Ballerinas - part 2. Som skrevet i det første indlæg, købte jeg et par sorte, klassiske ballerinaer, som nu er som groet fast til mine fødder. Her finder du ballerinaer i alle farver og modeller. Kvaliteten er i top, og priserne er også derefter. Hvis man ikke er besværlig med farver og modeller, kan jeg varmt anbefale deres butik på 24 Rue de Châteaudun. Link til Repetto


Ballet i operaen
Opéra National de Paris - Palais Garniér
Alt det andet man skal nå...
Gå rundt og nyd livet! Du er jo i Paris, så livet kan jo ikke blive meget bedre - spis macarons, drik kaffe på en fortovscafé i solen og nyd synet af de smukke gårde....
Gården til Derriere. Vi spiste på 404, der er marokkansk inspireret - maden var virkelig god.
Macarons

2 kommentarer:

  1. Fantastiske billeder! Jeg får helt lyst til at rejse til Paris igen. Vil klart anbefale siden paris.dk for andre, der gerne vil til Paris. Der er gode guider og idéer til oplevelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak!
      Samme her, men har man i virkeligheden ikke altid lyst til at tage til Paris? ;)

      Slet