tirsdag den 1. oktober 2013

Aften på Höst

I sidste uge var min mor og jeg til frisøren nede hos Frisör Nick Svensson. Nick er stort set lige blevet gift med den dejlige Anne, så vi havde taget bobler med til at fejre dem. Jeg kan godt lide at gå til frisøren når der serveres bobler! Kan generelt bare godt ide når der serveres bobler... Efter frisøren er det efterhånden blevet tradition, at vi skal ud og spise. Vi valgte Höst, der ligger lige rundt om hjørnet.

Höst ligger på hjørnet af Nørre Farimagsgade og Ahlefeldtsgade (tidligere lå Barbarellah der), og er den nyeste af Cofocos restauranter. Maden og indretningen er nordisk inspireret, og som på de andre Cofoco-restauranter, så kan man få en 3-retters menu til en billig penge! Jeg har nu været der 3 gange, og hver gang har maden været virkeligt god!

Jeg havde desværre kun min iphone med, så billederne er lidt slørede. Jeg håber, at I tilgiver mig!

Lidt lækkert brød og smør til at starte med - men pas på, det er lidt for nemt at spise sig mæt i brødet, for det smager dejligt!
En snack fra køkkenet med laks på toppen
Og røgede kartofler, rygeost og noget dejligt krymmel af en art i skålen
Kartoflerne har jeg fået hver gang jeg har været på Höst - dog i forskellige udgaver hver gang - så jeg vil næsten vove at påstå at det er et fast indslag!

Min mor valgte deres menu, min stedfar og jeg gik derimod a la carte-vejen!
Til forret valgte min stedfar og jeg "Kammuslinger med gulerødder, enebær, brunet smør og havtorn" (125 kr.)
Det smagte virkeligt dejligt, men det var en meget stor portion, og der skulle jo være plads til de næste retter, så jeg måtte altså levne en smule (skammer mig)

Min mor fik "Vesterhavstorsk med salte grønne tomater, rygeost og tomatkerner", og selvom hun påstod, at den smagte godt, så sendte hun meget lange øjne efter vores kammuslinger!
Efter forretten fik vi endnu en ret fra køkkenet. Denne gang var det tarter med skovsyre og en crumble af noget jeg ikke kan huske hvad er (må snart lære at skrive de her ting ned).
Jeg elsker tarter, men jeg er ikke til den nordiske udgave - jeg vil have sennep, kapers og paprika i den og den skal serveres med et ordentlig læs fritter og mayo til - da jeg synes den bliver for fad i smagen. Og portionen var forholdsvis stor, så jeg måtte kæmpe med at få det ned. Desværre måtte vi sende min stedfars tallerken ud, da han ikke tåler rådt kød (han er kødsvag).

Således allerede mætte, begyndte hovedretten at komme. Min stedfar og jeg havde bestilt "Ribeye med syltede og brændte nye løg, vild brøndkarse og Karl Johan mayo" (215 kr.)
Kødet var rødt, men ikke så rødt som jeg havde bestilt - den skulle være så levende som muligt - da de åbenbart ikke laver dem rødere en medium-rare. Det måtte de altså godt lige have sagt til mig, så jeg ikke var ved at flade ned af stolen i chok, da han præsenterede den for mig.
Bøffen smagte nu udemærket, men personligt synes jeg godt at den kunne have været rødere. Tilbehøret til var perfekt, og smagen helt i orden!

Min mor fik "Bryst af frilandsgris med fermenteret hvidløg, syltet og rå rødbede" (eller som jeg døbte den "Svinepatter med rådden hvidløg"), i form af denne smukke anretning!
Denne gang var der ikke noget med at sende lange øjne efter vores mad! Svinet blev spist i en fart, og der var ikke så meget som en krumme tilbage, da hun var færdig!

Da min mor havde taget menuen skulle hun have en dessert, men hun er ikke så glad for sødt, så vi byttede - jeg fik dessert og hun fik ost!
Desserten var "Solbær med Ymer, brændt hvid chokolade og lakrids" - YUMMI!!!!!!! Behøver jeg at sige, at der ikke var noget tilbage i skålen efter jeg var færdig? De kunne faktisk bare stille den på plads, så ren var den!
Og de gamle fik "Høost med kirsebær, sort peber og korn (65 kr.), som også smagte dejligt! Selvom det altså er lidt mærkeligt, at osten er revet i stedet for at servere den som en humpel - måske er det bare mig, som er vanskelig (til en forandring)!?
Vinene vi drak til maden var hvide - den første en chablis (2011 Chablis, Maison Louis Jadot, Beaune - 400kr.), som var udemærket, men den blev slået fuldstændigt af banen af denne vidunderlige Soave (2011 Soave Classico, Inama, Veneto - 450kr.)! 
Höst er et virkeligt dejligt sted, og man får value for money. En 3 retters menu koster 295 kr., og man kan få flere gode flasker vin for et par hundrede kroner. Jeg var der med nogle venner, hvor vi delte en flaske bobler til 250 kr. Du kan tjekke deres hjemmeside og menu her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar