torsdag den 30. august 2012

Madklub - Radio

Jeg har en madklub med 3 venner fra gymnasietiden, hvor vi mødes ca. hver 3 måned. Vi skiftes til at vælge restaurant, og det må ikke koste meget mere end 500 kr pr næse for mad og vin. Det giver naturligvis nogle begrænsninger, men med det blomstrende og kollosale udvalg af billige steder i København, er det egentligt ikke så svært. 

RADIO
Denne gang var det Philip, der havde valgt sted, og hans valg var faldet på Radio. Jeg må indrømme, at jeg havde rigtigt mange forventinger til dette besøg, da jeg har læst meget om stedet; og så har jeg plaget de gamle om at invitere mig derhen - de er nogle gange lidt tunghøre, ellers har de bare en virkelig god selektiv hørelse. 

Konceptet er, at man kan vælge en menu på 3 retter til 300 kr eller 5 retter til 400 kr. Derudover er der 3 dagsretter som koster 75 kr; så faktisk kan man få en 8 retters menu. 

Vi var ikke så voldsomt sultne (og ville gerne have lidt flere penge til vinen), så vi valgte at tage 3 retter hver. Eneste problem var, at nogle af dagsretterne lød meget mere tillokkende end retterne på menuen. Køkkenet er desværre ikke fleksibelt, så det var absolut ikke muligt at bytte lidt rundt, selv ikke hvis vi betalte lidt ekstra. I og med at det var den samme ret vi gerne ville have, må jeg indrømme, at vi ikke kunne se bevæggrunden for den manglende fleksibilitet.

Nu er jeg ikke så rutineret udi restaurantanmeldelser, så jeg glemte naturligvis at notere alle detaljer omkring retterne. Men det vigtigste kan jeg dog huske - smagen!

Vinen

Vores faste vin-kender Mari-Louise, havde lagt sig med influenza, så det blev Martin, der fik det tunge ansvar. Til min store glæde valgte han, at vi skulle have en østrigsk hvidvin (minder jo dejligt meget om de tyske - sjovt nok). Tjeneren anbefalede denne til 495 kr. Den var virkeligt god og passe fint både til fisk og kød!

1 ret - Torsk og kål
Første ret var torsk med violet spidskål. Retten var meget fersk, da fisken ikke virkede varmetilberedt, og den kunne godt have brugt en smule peber (jeg har det med peber, som andre har det med salt), eller anden form for "spice". Dette gik igen i alle 3 retter. Kålen var perfekt tilberedt, og havde en dejlig smag og glans efter smørret, som havde kærtegnet det på smukkeste vis.

2 ret - svampe en masse
Anden ret bestod af svampe, svampe og atter svampe. Dertil var der en skum (kan ikke huske af hvad) og tallerkensmækker. Det var en dejlig lille  anretning, som smagte virkeligt godt - havde der dog bare været brugt lidt mere peber...

3 ret - kalv og dehydrerede (?) gulerødder
Tredje og sidste ret var kalv (tror at det var flanken) med rygeost og dehydrerede gulerødder. Jeg kan ikke lige huske hvad sovsen bestod af, men alt i alt smagte det helt vildt godt. Kødet var lækkert rødt, og rygeosten passede overraskende godt til. Gulerødderne havde en lidt mærkelig konsistens, og de smagte ikke af det store - altså de gjorde hverken til eller fra i den tilstand (måske et skud peber havde hjulpet..?).

Alt i alt var det et rigtigt glimrende måltid, også selvom at vi ikke måtte bytte en af retterne ud. Betjeningen var kompetent, og ret opmærksomme - især efter danske standarter. Maden var meget fersk og ren i smagen, hvor krydderier nærmest ikke blev brugt. Råvarerne og tilberedningen i orden, og maden smagte dejligt. Men hvor ville jeg dog ønske, at de havde tunet råvarernes smag bare en lille smule.

Med hensyn til min allergi (man er vel vanskelig), så tacklede de det rigtigt flot, og der var ingen dødsfælder. Tro det eller ej, men det et problem jeg desværre alt for ofte er ude for på trods af, at jeg minder dem om det ved hver ret. 

Slutteligt må jeg indrømme, at selskabet var det bedste ved den aften - men de er nu også nogle dejlige drenge at hænge ud med...

Se evt. Gastros anmeldelse, der er en anelse mere begejstret for stedet end jeg var. Link her: Gastro

Ingen kommentarer:

Send en kommentar