søndag den 28. juli 2013

Mosel - day 7, mødet med en vingud og gastronomiske overraskelser i Trittenheim

Vi var nu nået til turens 7. dag, og det betød at vi snart ville være i mål. Men inden da skulle vi forbi Trittenheim - en by vi ikke umiddelbart havde de store forventninger til. Men inden da skulle vi altså lige forbi endnu en borg, og nok vigtigst af alt (og nok den mest tungtvejende grund til at tage til Mosel), så skulle vi også finde Markus Molitors vingård!

First things first
Desværre havde borgen lukket om torsdagen (lukkedagene i Tyskland skifter meget alt efter hvor du er), så vi kunne kun se den ude fra
Efter en hurtig runde omkring hoppede vi ind i bilen og kastede os mod Haus Klosterberg og den skønne vin! For første gang så vi en decideret vingård - tidligere har det været små grimme huse inde i byerne, men det kan man vist ikke sige om Haus Klosterberg
Vi fik at vide at der var åbent, og blev lukket ind i et totalt nyrenoveret smukt hus. 
Her skulle vi så smage på nogle af vinene
Jeg må sige, at jeg er en meget stor tilhænger af vinsmagninger fra morgenstunden! Især når det er så gode vine!
Markus Molitor fås hos Suenson, og de kan varmt anbefales! Vi var store fans inden turen, og denne følelse er bestemt ikke blevet formindsket siden ;)

Efter vinsmagningen smuttede vi ned til Machern klosteret, hvor de havde det smukkeste lille kapel
Efter forgæves at have kigget os omkring efter et sted at få god kaffe, måtte vi opgivende køre videre til Trittenheim. Byen er ikke kendt for din skønhed, men for at stort set alle indbyggere arbejder med vin på den ene eller anden måde.
Byen er præget af en yngre generation som har overtaget vinmdriften, og som går efter at gode vine - de konkurrerer nærmest om, hvem der kan lave de bedste...

Vores hotel hed Gallerie Riesling (fedt navn ikke sandt!?), og skulle være smagfuldt indrettet. Det var de ikke, men det var et glimrende hotel - især fordi de gamle havde en kæmpe terrasse som vi kunne hygge på...
Efter vi havde pakket ud, så drog vi ud i byen for at finde noget frokost. Valget faldt på Restaurant Krone Riesling, da det lå ud til vandet. Maden var ikke så interessant og kokken havde en forkærlighed for peberfrugter - her ses min schnitzel med en svampe-flødesovs...
Ikke voldsomt imponerende!
Efter maden stod den på sightseeing i byen, hvilket var overstået på kort tid, og en kop kaffe hos den lokale italiener (fantastisk kaffe!)...
Bagefter kunne vi med god samvittighed nyde solen på terrassen
Efter den obligatoriske eftermiddagsvin på terrassen, gik turen ned til restauranten Wein und Taffelhaus Oos, hvor vi havde bestilt bord. Her kunne vi sidde med den dejlige udsigt til vinmarkerne
Først en snack fra køkkenet (mums!)
Og så lidt smørrelse til brødet - især pebersmørret vakte glæde hos mig (det er den lille rulle)!
Og lige endnu en snack fra køkkenet
Og een til
Maden var en blanding af fransk cuisine med præg af thai køkkenet - og så lidt tyske indspark en gang i mellem. Meget vellykket!
Vinen var også virkelig god!
Til forret havde jeg valgt en tomat og aubergine-terrine og kalvefilet. Min tallerken var blvet proppet lidt for meget...
Især kødet var ret trist og nærmest køleskabskoldt, men grønsagerne var ret lækre...
Og imens kunne jeg sende sultne øjne mod mine medspiseres forret; ravioli med spinat og tomater - de påstod at det smagte helt forrygende!
Til hovedret havde jeg valgt en hvid fisk (kan simpelthen ikke huske hvilken type det var, men tror at det var en steinbutt) med lækre kantareller samt en kantarelrisotto til
Det var simpelthen så lækkert, at jeg var fuldstændigt ligeglad med hvad de andre fik!
Selvom jeg var mæt, så var jeg meget fristet af desserterne. Valget faldt på en kirsebær/chokolade-ting
Det smagte så englene sang, og jeg ville ønske, at jeg ikke skulle helt til Trittenheim for at sætte tænderne i dette vidunder af en dessert!

Og til kaffen fik vi nogle små søde ting, som jeg bagefter fortrød at jeg havde spist, for det var en meget markant nøddesmag, som fik mig til at gå i panik. Heldigvis skete der ikke noget, men det er desværre en streg i regningen.
Men udover den lille (men potentielt alvorlige) brøler, så var det et helt sublimt måltid med fantastisk service. Måske det var stedets placering som havde givet os lave forventninger, men nøj hvor blev vi positivt overrasket! Og så var det også ret hyggeligt at sidde og se de unge vinbønder knokle løs på markerne....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar