fredag den 19. juli 2013

Mosel - day 4, fra eventyrland til turisthelvede

Efter den eventyrlige aften vågnede jeg op til den skønneste morgenmad. Vi havde bestilt morgenmaden til kl 9 (man skal nemlig sige hvornår man vil have den), og da jeg kom derned stod den klar og parat i al dens lækkerhed
Den venlige tjener sørgede for appelsinjuice (desværre ikke friskpresset) og kaffe (desværre ikke god)
Og så et fad med pølse, skinke og ost - de faste ingredienser i enhver morgenmadsopstilling i Tyskland
Da vi havde spist os mætte i den lækre mad fik vi hver udleveret denne lille lækre sag - en rosé sekt af husets egen vin (den/de blev siden brugt til aperitid)
Jeg er helt tosset med den charmerende lille gård, der hørte til hotellet
For at komme ind og ud skal man låse sig ind/ud af denne lækre gamle jernlåge
Efter vores eventyr på Alte Mühle var det på tide at komme videre (havde sådan set ikke voldsomt lyst) på vores tour.
Første stop på det der blev til en dag i borgenes tegn, var Burg Turanth
Efter at have undersøgt alle hjørner og kroge - eller i hvert fald de fleste - smuttede vi videre til den næste borg, Erhenburg
I modsætning til Burg Turanth som var meget charmerende og slidt, havde de valgt den lidt mere turistede udgave på Erhenburg, hvor man kan komme til "markedsdage", der er stillet boder op og folk render rundt i middelalder-outfits...
Vi smuttede hurtigt videre til den tredje og sidste borg, Burg Eltz. Den er Tysklands mest kendte borg (har været på en pengeseddel), og så er den stadig beboet... 
Og så lige et close-up
Det er virkeligt et eventyrsslot, og ligner noget fra askepot! Var det ikke for alle turisterne, så kunne jeg måske godt lige klemme alt mit ragelse og tøj ind der...
Da vi havde set slottet og havde fået nok af turisterne flygtede vi tilbage til bilen, hvilket var noget af en gåtur - for slottet ligger et stykke fra parkeringspladsen, og der er en pænt stejl stigning op på vejen tilbage.
Dagens destination var Cochem, der ligeledes er kendt for sin borg
Den kom vi imidlertid ikke ind og se, da vi på det her tidspunkt havde set nok borge fra en dag...
Cochem viste sig at være et sandt turisthelvede. Og det er den tristeste form for turisme med laveste fællesnævner.
Da vi endnu ikke havde fået frokost begyndte vi at panikke over, hvor det mon var muligt at få et anstændigt måltid mad. Efter at have tjekket gudierne fandt vi en restaurant med lovende udsigter, L'Auberge du Vin (nb hjemmesiden er kun på tysk). Frokosten var overstået men vi kunne få flammkuchen og vin (hvad mere kunne man ønske sig?) - vi kunne tilmed sidde i solen væk fra turisterne!
Efter at have tilbragt en del tid i vores lille oase besluttede vi, at byen da måtte have andet at byde på. Det havde den ikke... Vi besøgte deres sennepsmuseum, der ikke var særligt ophidsende, men vi fik da købt noget lækker (håber vi) sennep. Så vi fandt noget vin og nød den med udsigt til horderne af turisterne, der ankom og tog afsted. Bagefter smuttede vi tilbage efter vores bøger for at læse lidt i eftermiddagevarmen alle andre steder end på vores hotel, som også var lidt nedslidt (gik fx helst ikke med bare tæer på gulvtæppet)...
Det var hvad vi kunne finde (og min generelle indstilling til byen og de fleste af dens besøgende)
Mærkeligt nok var det bedste vi kunne finde en sportsbar, hvor min mor og jeg fik et par Campari Soda's.
Vi havde været kvikke nok til at bestille bord på samme restaurant om aftenen.
Byen var meget dejligere uden horderne af turister - men de havde en dårlig vane med at stille al skrællet ud på gaden...
Om aftenen (og måske også til frokost) har de både det faste "rigtige" menukort og et menukort med nogle mere rustikke retter.
Lidt smørbart og brød til at starte med
Da jeg bestilte fra det "rigtige" kort fik jeg en lille hilsen fra køkkenet, med noget helt fantastisk kalvehale der havde fået en tur i noget rasp og olie (er mit bud). Men resten var lidt intetsigende...
Til forret havde jeg valgt carpaccio med salat og kantareller
Mor havde valgt en forretstallerken
Til hovedret fik jeg filetspidser (aner ikke om det er den rigtige oversættelse) i flødesovs og kantareller med smørknöpfle til
Det var så absurd godt, at jeg nærmest slikkede tallerknen ren!
Til dessert valgte jeg marinerede jordbær med basilikum-yoghurt-is
Det var en fantastisk aften med dejlige vine (kan naturligvis ikke huske hvilke, dumme dumme hukommelse), men  Cochem er godt nok en trist by! Eneste grund til at komme forbi er, for at spise på L'Auberge du Vin!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar