tirsdag den 22. marts 2016

Uighur ostevafler

Sponsoreret

Vafler med ost er et undervurderet vidunder. Prøv at forestille dig den sprøde skorpe med et blødt og smeltet indre med en rig ostesmag. Det lyder godt ikke!? Tilsæt så et krydderimix og du har mit nye vidunder - Uighur ostevafler!


En af udfordringerne Tefal gav mig var, at der skulle bruges nogle helt bestemte ingredienser i mine vaffelopskrifter. Til at starte med var det en anelse angstprovokerende at skulle begrænses af bestemte ingredienser, men efter noget tid begyndte kreativiteten at flyde. En af ingredienserne var spidskommen, og så kom jeg til at tænke på det lækre Uighur krydderimix, som de i bl.a. Xinjiang smører på lam, kylling og brød. Derfra gik den videre til om man mon kunne lave brød i et vaffeljern, og i så fald hvordan. Efter en del research og eksperimenteren fandt jeg frem til, at det kan man sagtens. De her ostevafler gør sig smukt alene som snack eller fx som en mad, hvis du har nogle lammerester tilovers fra påskefrokosten.

Opskrift er nok til 8 vafler på Tefals Snack Collection med vaffeljernet til belgiske vafler

Ingredienser 
  • 100 g smeltet smør
  • 150 g hvedemel
  • 85 g fuldkornsmel
  • 1 spsk uighur krydderi: sichuanpeber, fennikelfrø, spidskommen, peberkorn, chiliflager, ingefærpulver, hvidløgspulver og salt.
  • 1 tsk bagepulver
  • 3 dl mælk
  • 2 æg
  • 2 dl revet ost - jeg brugte både vesterhavsost og lidt comté

Uighur krydderiet er ret nemt at lave. Det vigtigste er at du bruger hele krydderier, så får du nemlig den bedste smag. 


Til at starte med tager du:
  • 1/2 tsk sichuan peber
  • 1 tsk fennikelfrø
  • 1 1/2 tsk spidskommen
  • 1/2 sorte peberkorn
  • 1/2 chiliflager
Start med at varme en pande godt op. Når den er helt varm så smide du de hele krydderier på og rister dem på panden. De er klar når de begynder at spjætte


Hæld det i en morter eller en i en krydderkværn og giv den gas indtil det er godt smadret.
Tilføj

  • 1/4 tsk hvidløgspulver
  • 1/4 tsk hvidløgspulver
  • en knivspids flagesalt
Bland det hele godt sammen. Husk nu at målene er på gefühlen, og du kan altid rette til efter smag og behag.
Så har du en god portion Uighur krydderi! 



Når Uighur krydderiet er på plads kan du gå i gang med selve vaflen. Smelt smøret og bland alle tørvarer i en skål. Derefter tilsætter du æg og det smeltede smør under omrøring. Mælken tilsættes lidt af gangen indtil dejen har en god konsistens - den skal være lidt tung i bagen, men flydende. Tilsæt den revne ost og rør det hele godt rundt.

Tænd vaffeljernet og lad det varme godt op mens dejen hviler sig lidt.

Kom dejen på jernet, og fordel det lidt, så det ikke ryger udover det hele - det skete nemlig for mig, og der var dej udover det hele. Så kom hellere lidt for lidt i end lidt for meget, for du vil absolut ikke stå med det grisseri!


Efter 5 minutters tid kan du begynde at kigge til dem med jævne mellemrum - de skal jo helst ikke gå hen og brænde på, men de skal på den anden side også nå at bage færdigt.


Når de er færdige vipper du dem elegant ud af vaffeljernet. Servér med et godt drys Uighur krydderi og en god slat olie henover


For lige at vende tilbage til det med svineriet når der kommer for meget dej i, så var faktisk den eneste gang jeg havde vanskeligheder med mit vaffeljern. Det tog mig over en time at gøre det rent fordi jeg først skulle vente på at den var kølet ned, men det meste af tiden brugte jeg på at få dej ud af revnerne, hvilket viste sig at være en tæt på umulig opgave... Not nice! 

Indlægget er lavet i samarbejde med Tefal, der har givet mig en Snack Collection samt tre plader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar