torsdag den 23. februar 2012

Sommerlig salat

Jeg elsker at eksperimentere med den klassiske salat. Jeg elsker æbler og spiser dem gerne til næsten alt - deres surhed, sødme, den sprøde sommerlige smag der lader til at passe til så mange ting er fantastisk, og her i DK har vi så mange lækre æbler året rundt, at det ville være en skam ikke at udnytte dem til fulde!

Æble, rosenkål og jordskoksalat
Denne salat har jeg efterhånden lavet en variation over et tema og det er min ynglingssalat. I sin grundform består den af æbler, rå kål, citronsaft og olie - og dertil en anden sprød grønsag. Kålen kan skiftes ud alt efter hvad der er i butikkerne og det samme kan den anden sprøde grønsag... Den er så absurd nem at lave at det kun tager ca 5 min!


- Æble
- Jordskokker
- Rosenkål
- Cintronsaft
- Olie
- Salt og peber

Bland en marinade af olie, citronsaft og salt og peber. Snit æbler, jordskokker og rosenkålen fint og hæld marinaden over. Bland forsigtigt og lad den stå i ca. en time, så marinaden kan trænge godt og grundigt ind.
Server til kylling, svin eller blot som en dejlig frokostsalat - kan forestille mig at den ikke ville være dårlig m varm gedeost!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar