tirsdag den 2. oktober 2012

Meazza baby Meazza!

Meazza - eller kødpizza om man vil - er en genial opfindelse! Helt basalt er det en pizza, hvor bunden er lavet af kød. Ikke dumt, vel!? Og så er det jo smart, hvis du gerne vil undgå hvede m.m., men samtidig ikke vil afskære dig fra at spise pizza og lignende. Jeg har hentet inspiration fra bloggen Marks Daily Apple, men opskriften her er helt min egen.
Her har jeg lavet en med salami/mascarpone samt en med pancetta/flødestuvede svampe, men egentligt kan man jo proppe lige, hvad man vil på dem... Bunden har jeg lavet med hakket kyllingekød, men okse, lam, kalv/flæsk burde også kunne bruges - jeg kan bare godt lide hakket kylling, da det er dejligt saftigt.

Meazza - nok til 2 store runde (2-4 personer)
- 800g. hakket kylling
- 3 æg
- 1 skvæt fløde
- 1/2 løg, hakket fint
- 4 fed hvidlød
- 2 tsk tørret chili
- 1 stor håndfuld frisk timian
- Lidt fintrevet squash
- Salt/peber
- Topping (se længere nede)

Tænd ovnen og varm den op til ca. 180 grader (varmluft).

Egentligt er bunden en gigantisk, fladmast frikadunse - eller i hvert fald laver jeg mine på nogenlunde samme måde. Bunden kan krydres som man vil, men der skal være hakket kød, æg og fløde. 
Stik klør fem ned i det og bland det hele sammen. Man kan vel også bruge en ske/spatel, men jeg synes, at det bliver blandet bedst sammen med hånden.
Hvis du gerne vil være sikker på at krydringen sidder lige i skabet, så lav en prøvedunse - altså en lille bitte dunse, så du kan smage på det inden du laver det hele (det er jo trist hvis man fx ikke har brugt nok salt, eller at den skal have mere væde).
Jeg har denne skønne gigapande fra Ikea, som også kan komme i ovnen. Men det kan også laves i en bradepande, men i så fald skal du bruges bagepapir. Her kunne jeg slippe med en god sjat olie - bare så den nemt "glider af". Fordel halvdelen af farsen på panden, og sørg for at den er nogenlunde lige tyk/tynd alle steder. Stil den i ovnen.
IKEA pande: Stil Paellapande 279kr.
Efter ca. 10 min skulle den gerne se sådan ud!
Vip den over på en bradepande, og begynd at proppe fyldet på.

Topping 1
- Tomatsovs (hjemmelavet naturligvis - opskriften kommer til sidst)
- 1 Mozzarellaost
- 1 (stor) spsk mascarpone
- Salami
- Basilikum (pynt)


Når fyldet er kommet på stilles den i ovnen, hvor den skal have ca. 10-15 min - men hold lige øje med den. Når den er færdig, så vip den over på et skærebræt, så du nemt kan servere og skære den.
Husk at toppingen ikke smager lige så kraftigt igennem på en meazza, så der skal være lidt mere på end der skal på en "normal" pizza - jeg erfarede det på den hårde måde! Jeg havde ikke smagt på min salami inden, så jeg opdagede lidt for sent at den ikke var så smagfuld som jeg havde håbet - men så proppede jeg bare mere på...

Topping 2
- Tomatsovs (hjemmelavet naturligvis - opskriften kommer til sidst)
- 1 Mozzarellaost
- Pancetta
- Tomater
- Svampemix
- Fløde
- Salt/peber

Her laves toppingen separat på en pande; sautér svampene (efter at du har renset dem, naturligvis) i lidt smør, og hæld et skvæt fløde på og lad det koge langsomt ind. Smag til med salt og peber.
Mens svampene hygger sig kommes toppingen på bunden. Og ja, der er ikke meget pancetta på, men jeg opdagede til min gru, at jeg ikke havde mere... Sæt den i ovnen i ca. 10-15 min.

Når den er færdig, skulle svampene også gerne være færdige. Vip meazzaen over på skærebrættet, og slut af med at hælde de lækre flødestuvede svampe henover.
Som sagt kan du lave lige den topping, som du har lyst til, men kom endeligt med foreslag i kommentarfeltet og inspirer hinanden!

Tomatsovs
- 1 ds hakket tomater
- 1/2 løg, finthakket
- 2 fed hvidløg, finhakket
- Håndfuld frisk timian
- 1-2 lauerbærblade
- Salt/peber
- 1 skvæt balsamicoeddike
Hak løg og hvidløg, og sauter sammen med lauerbærblade og timian i en gryde med lidt olie. Hæld tomaterne over, og lad det simre i en times tid, eller indtil at den er kogt godt ind. Jeg kan godt lide, at den er lidt grov, men vil du have den mere "fin", kan du blende den - bare husk at tage lauerbærbladene op! Smag til med salt, peber og balsamicoeddike.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar