tirsdag den 19. maj 2015

I love Mama! Istanbul

En af mine mange ture her i foråret gik til Istanbul. Og hold nu op, hvor er der lækkert - især når solen skinner! Vi var faldet over et ret godt tilbud fra Mama Shelter, der er et fransk hotel-koncept med fed indretning, lækre værelser og gang i den.

Vi ankom omkring frokosttid, og da vi ikke kunne tjekke ind på vores værelser før om eftermiddagen sneg vi os op på deres über lækre tagterrasse - prøv lige at se den her udsigt!
Man kan lige ane Topkapi i baggrunden (til højre i billedet)!

Jeg hoppede straks i noget mere sommerligt tøj og fandt den høje spf frem (præsterede dog alligevel at blive rød på trods af spf 50)
Life is just too short
Min stedfar var ikke sen til at udnytte kombinationen af internet og skygge...
Da vi ikke havde fået det store at spise hele dagen var vi alle godt sultne, så vi skyndte os at bestille en masse mad...
Tomatsalat med røget ost, krydderurter og løg
Det var så lækkert at spise solmodne tomater igen!

Artiksoksalat med rødbeder og gedeost
Fyldte vinblade med spicy ris og olie - og naturligvis lidt granatæblekerner
Det smagte simpelthen så godt det hele! Og det var altså ikke kun fordi vi var sultne...

Til hovedret prøvede jeg Mama' yoghurt kebab
Det var lækre köfte (tror jeg) med en ret spicy tomatsovs, noget ristet tyrkisk brød og en grillet grøn chili
Perfekt stærkt og sødligt! Jeg kastede mig ikke rigtigt over yoghurten, men skyndte mig at slikke tallerknen ren - var vist mere sulten end jeg lige havde regnet med!

Min forældre tog en klassisk tyrkisk ret, der hedder Manti
Det er en slags raviloi med tomatsovs og yoghurtdressing til
Igen var det perfekt spicy med den afkølende yoghurt til at balancere retten!

Nu var det jo ikke fordi jeg var sulten som sådan, men en lille dessert kunne jeg nu godt klemme ned - især fordi det var virkeligt varmt, og så køler en omgang sorbet en godt ned!
Efter vi havde slikket alle tallerkner rene og drukket den sidste vin (tyrkisk vin er ganske glimrende!) kunne vi overskue at kigge os lidt mere omkring
Her ses Topkapi (lidt til venstre fra midten), Hagia Sofia (i midten) og den blå moske (til højre) - så kan man da næsten ikke få en bedre udsigt!

Heldigvis havde vi brugt lang nok tid på frokosten til at vi kunne få vores væresler! Jeg var så heldig at have en lille terrasse ud til en indergård til mit værelse - jeg smed straks de blege stænger ud, så de kunne få bare lidt farve (who am I kidding - det kommer aldrig til at ske)
Efter en meget kort pause kastede min mor og jeg mig ud i samfundet. Langs Istiklal (en slags strøget) kører den gamle sporvogn
Jeg kender området ret godt, da jeg hang en del ud her sidst jeg var der, så jeg viste min mor rundt i hyggelige Beyoglu og Cihangir, hvor der er en ret fed hobo vibe i de små gader væk fra turiststrømmen på Istiklal (smut ned af Siraselviler Cd., og udforsk sidegaderne)!
Der er enormt mange antik- og artisanbutikker  i området - og mange af dem har nogle virkeligt fede ting!

På hjørnet af Altipatlar Sk. og Aga Hamami Sk. ligger Amorf, der en fantastisk designbutik med de lækreste brugskunst og møbler i træ - OG tasker fra det tyrkiske mærke Lorena!
Jeg var især vild med bænkene/sofabordene!
Og så var der lige rummet med tasker - åh de smukke, lækre (og billige) tasker!
Jeg endte med at købe en lækker sort tote i det lækreste og blødeste læder - se den her! Der er virkelitg mange fine tasker derinde, og hvis ikke det var fordi de var så billige, ville det være ret farligt!

Efter en hurtig omgang shopping trissede vi videre rundt i området
Jeg elsker det område! Der er så mange små gader, man kan forvilde sig ned ad! Man skal dog lige passe på, da nogle af gaderne er meget stejle, så pas på hvor I går (jeg smadrede min gamle tlf ved at falde sidst jeg var der, så jeg ved hvad jeg taler om - men jeg er nu også ret klodset...)

Om aftenen åbnede himlen sig i et stort regnskyld, så vi droppede vores plan om at spise i området - havde nemlig et sted jeg godt ville have vist de gamle - og trods vores princip om ikke at spise samme sted to gange, og da slet ikke på hotellet, krøb vi ved i restauranten, hvor vi fik et bord i mørket
Mama er virkeligt et sted efter mit hjerte!

Vi bestilte hurtigt nogle forretter! Der var ret mørkt lige ved vores bord, så billedkvaliteten er måske ikke helt i top, men det er forbi jeg brugte lommelygten på min mors telefon til at lyse op...

Marv med ristet hvidløgsbrød
Så utroligt lækkert og beskidt! Det var så godt med fedtet, der drev ned af ens fingre...

Calamari med tartar sauce
En klassiker, som bare er god - hvis det vel at mærke er lavet ordentligt, hvilket det var her!

Den tredje forret var auberginesalat med løg og basilikum - lige så lækker og enkel som den ser ud!
Mens vi sad og spiste kom der live musik
Hun havde en forrygende stemme - aner naturligvis ikke hvad hun hedder, men godt var det!
Alternativ lys ved meget mørkt bord
Kort efter forretten kom de næste retter
Mama' Hot Dog
Spicy oksekebab med karameliserede løg, hjemmelavede chips og angus sauce (hvad det så end er)! Brødet var lidt trist og intetsigende, men det andet smagte skønt!

Fish and Chips til min stedfar
Den fik han sjovt nok lov til at beholde for sig selv!

Jeg havde kastet min kærlighed over deres Oh Ma Ma Kebab
En slags kebab af oksekoteletter med grøn salat og supertynde fritter (og den obligatoriske yoghurt)
Det smagte helt forrygende!
Efter maden blev vi siddende og hørte sangerinden spille færdig, hvorefter vi hoppede op på de gamles værelse og terrasse til en kop lunken rose (deres minibar er virkelig dårlig til at køle vin ned!) og en opklaring af verdenssituationen

Jeg må sige, at jeg er stor fan af Mama! Tjek Mama Shelter ud her! Deres hoteller ser så lækre ud, men de er også ret dyre, så jeg tror lige jeg holder øje med diverse tilbuds derinde... Man ved jo aldrig ;)
Værelserne vi bookede er en del af deres kampagne 'Discover Istanbul', hvor man udover værelse med terrasse også får et 72 timers museumspas (super smart at have!) samt sent check out...

Vi fløj derned med Turkish Airlines (meget klemt men fint nok).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar