mandag den 1. juni 2015

Sidste dag i Istanbul

Søndag var sidste dag i byen, så vi skulle lige have de sidste oplevelser med - for os betød det en tur til Asien (jeg synes, det lyder mega sejt, men i virkeligheden er det en bådtur på 10 minutter). 
Vi valgte at tage fra Kabatas til Üsküdar, da det var det nemmeste for os, men det er muligt at tage både fra og til mange steder rundt omkring. Bådene fungerer som offentligt transportmiddel på linje med busser, sporvogne og så videre, så man lokale bruger dem også.Der er også de længere sightseeingture, som kan være meget hyggelige! 

Vi købte en billet og ventede på båden sammen med alle de andre - og så hoppede vi lynhurtigt ned bagi, da det var vores tur. 
Husk altid at tage et ekstra tørklæde, trøje eller lign. med til bådturen, for der blæser (næsten) altid pænt meget!
Og så gælder det bare om at nyde udsigten så meget som muligt
Ovre på den anden side - Üsküdar - trissede vi lidt rundt, og fandt en café langs vandet, hvor vi kunne sidde nogenlunde i læ og nyde en kop tyrkisk kaffe
Ved siden af caféen, som var meget turistet lå en fin moske
Det blæste en hel pelikan, og der var et eller andet mærkeligt turistevent, så vi var der kun meget kort tid inden vi tog turen tilbage...
Moskeen ved siden af "havnen" er lille og fin - helt bestemt et kig værd! Udsigten derindefra skulle være meget fin, men da jeg er kvinde, har jeg kun set den bagerste del, som også er meget flot!
Klokken nærmede sig (tidlig) frokost, så vi traf en hurtig beslutning om at tage på Topaz, som ligger i nærheden - og som også har en vidunderlig udsigt ud over byen.
Vi var de eneste gæster, og fik et bord ved vinduet, så vi kunne nyde det smukke vue
Topaz ligger i den finere og dyrere ende af prisskalaen - hvid dug på bordene og så videre.
Den ene væg er et kæmpe glasparti med udsigt, hvilket også gør restauranten ualmindelig lys (og lidt svær at tage billeder i #firstworldproblems)
Der var heldigvis også wifi, så der lige kunne opdateres på diverse sociale medier...
Vi var ikke så voldsomt sultne, så vi besluttede os for at dele lidt forretter - 2 kolde og en varm
De kolde var vinblade med ris og en slags ostebolle
Den varme var grillet blæksprutte med trøffel, linsemos og løgkompot
Et closeup af treenigheden
Det smagte helt fortrinligt! Der var perfekt balance mellem det sure, søde, salte og det bitre - både i hver ret for sig selv, men også sammen. Og den blæksprutte var grillet til perfektion!

Til hovedret valgte jeg lam (kæmpe overraskelse, I know...) med grønsagsrisotto med et skud trøffel
Kødet faldt af benet, så mørt var det, og den der risotto kkunne jeg godt have spist meget mere af... Alt i alt en meget vellykket ret!

Min mor havde valgt en kebab med tomatsovs
Og jeg kan til afveksling ikke huske hvad min stedfar valgte, men han var stærkt tilfreds med det!
Nu var vi sådan set alle mætte, men man ville da været et skarn, hvis man ikke lige klemte en dessert ned! 
Min kastede sig over en slags sandkage med kaymak (den der tyrkiske clotted cream)
Min stedfar fik en omgang syltet græskar
Og jeg fik en espressoparfait (tror jeg) med lavendel og karamelliseret top samt en bær sorbet
Desserten smagte fint, men kaffesmagen kom flot igennem - desværre kunne jeg ikke rigtigt lokalisere lavendlen...

Alt i alt var det et fantastisk måltid vi fik på Topaz! Mad, service og udsigt fås ikke meget bedre i Istanbul - det er et af de få steder, hvor indretningen er i top og maden ligeså. Jeg skal helt sikkert tilbage næste gang jeg er i Istanbul!

Efter den fantastiske frokost havde vi bare mest lyst til at nyde de sidste timer i byen oppe på tagterrassen, så vi skyndte os hjem!
Man kan ikke rigtigt bebrejde os det, vel!?
Vi havde fået fat i en flaske rosévin nede i baren sammen med en køler
Det var så lækkert at sidde der i solen og nyde en god bog og et godt glas (iskold) vin! Udsigten var nu heller ikke helt værst
Jeg er helt forelsket i den udsigt!

Og så kunne vi ikke klemme meget mere ud af den tur! 
Som du måske kan regne ud, så kan jeg kun anbefale en tur til Istanbul - og hvis du er heldig, så får jeg taget mig sammen til at lave en lille miniguide til byen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar