tirsdag den 11. oktober 2011

Kalvehaler med linser vendt i andefedt

Denne ret er en af mine absolutte favoritter, og den er tyvstjålet fra den kogebog min mor har lavet til mig (verdens bedste julegave).

Retten er fuld af smag og varme – hvilket er rart her i det kolde efterårsvejr! Den er forholdsvis let at lave, men da det er en simreret, så tager den minimum 3 timer (den er ALLE timerne værd!). Og der er jo ingen som siger, at man skal stirre på retten i samtlige timer det tager; man kan jo principielt rydde op, skrive speciale og andre dødkedelige ting… Jeg plejer nu at tjekke op på retten ca. hvert kvarter. Bare lige for at tjekke om den nu er ok, eller om den skal have førstehjælp – og det tjekker man jo bedst ved at smage på den. Hele tiden!

Da den tager så lang tid at lave, så kan jeg anbefale at man laver en gigantisk portion. Man kan jo altid fryse portioner ned.

Kalvehaler
Kalvehaler
Gulerødder
Selleri
Løg
Hvidløg
Rødvin (et stort skvæt)
Tomatpuré
Kalve/oksefond (eller bouillon)
Timian (frisk!)
Rosenmarin (frisk!)
Laurbærblade (frisk!)
Chili
Kanelbark (eller stænger)
Nelliker
Smør og olie
Salt og pepper
Haler til 4-6 personer
Kalvehaler brunes i en gryde med smør og/eller olie. Tag dem af og kom de grofthakkede grønsager i (kom evt. mere fedtstof i). Jeg kan rigtigt godt lide den sovs man får ud af retten, så jeg laver altid en hel del grønsager til. Når de er gjort møre tages de også af. Hæld et godt skvæt vin i gryden – alt efter mængden af kalvehaler, men 2-4 dl er et godt bud – og kog det ind til halvdelen. 

Kom kød, grønsager, alle krydderierne og et par spsk tomatpuré i, og fyld op med fonden til det ca. dækker. Kog det op, og skru herefter ned så det bare står og simrer. Nu skal et bare stå og hygge sig i et par timer – der skal røres rundt med jævne mellemrum, og det er så her jeg smager til.

Server med lækkert brød til og evt. en kartoffel/sellerigratin eller som jeg har gjort her – med linser vendt i andefedt.

Linser vendt i andefedt
Puy Linser
Andefedt (kan købes i fx Super Brugsen)
Salt og pepper

Kog linserne efter anvisningen på pakken i ca. 20-30 min. Lige inden servering vendes de i en smule andefedt samt salt og pepper.

Det er et super nemt supplement til rigtigt mange retter – og en god erstatning for kartofler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar