tirsdag den 27. september 2011

Kylling a la Xinjiang og grønsager i spicy flødetomatsovs

Jeg er netop hjemvendt fra landflygtighed på Vesterbro og de nordlige forstæder pga. det føromtalte VM. Derfor var mit køkken meget tomt, men hvad skulle jeg dog proppe i det – skal ikke spise hjemme resten af ugen, så hvad kan det betale sig at købe (og nå ja, har faktisk lige fået en roommate, men mere om det en anden gang)? Det endte med at jeg købte en masse grønsager, da jeg af princip altid har proppet fryseren med masser af kød af forskellig art; you never know…

Derudover har jeg fået nogle krydderier af min mor som hun har haft med hjem fra Kina (ville nu hellere have hentet dem selv!),og dem ville jeg gerne prøve at bruge. 

Jeg kom frem til at lave nogle grønsager i tomatsovs med kylling vendt i chili, spidskommen, hvidløg og ingefær. Det smagte fortræffeligt og det tog kun ca. 30 min alt i alt. Og så er retten perfekt nu hvor det begynder at blive lidt koldere.


Jeg bruger sjældent mål, så derfor kører jeg efter en solid mavefornemmelse; dvs. hvor sulten er jeg og hvad vil jeg have mere af osv.

Grønsager i spicy tomatsovs
Hvidløg
Skalotteløg
Champignon (eller hvilke svampe man nu end har lyst til)
Tomater (kan erstattes med dåsetomater)
Peberfrugt (jeg kan bedst lide dem der kaldes snackpepper)
Spinat
Chili
Salt og pepper
Fløde

Det hele  hakkes groft og panden varmes op med vindruekerneolie. Hvidløg, løg og chili kommes på og varmes godt igennem. Dernæst kommes svampene på og når de er varmet op, så kommes tomaterne og lidt vand på (bare lige så det dækker). Lad det koge godt ind, så det er dejligt snasket og så kommes peberfrugten på og lad det stå og simre stille og roligt.

Lige inden servering kommes spinaten på – gerne et par store håndfulde – og når det er varmet op tilsættes en god mængde fløde. Smag til med salt og pepper.

Kylling a la Xinjiang
Kyllingebryst
Spidskommen (er hentet i Kina og er blevet stødt)
Tørret chili ”pulver” (ikke en stærk udgave)
Hvidløgspulver
Ingefærpulver
Salt og pepper

Xinjiang-krydderblanding
Denne blanding er stærkt inspireret af en blanding fra Kina, nærmere bestemt fra området Xinjiang, som jeg er dybt forelsket i. Blandingen er sublim til kylling, lam og okse og den kan med fordel drysses over brød. Er man som jeg en stor fan, så kan jeg anbefale at man laver en stor portion og serverer det til maden, så man bare kan drysse på undervejs i måltidet – eller dyppe brødet i det! Der er adskillige variationer af blandingen og jeg laver den også på flere måder, alt efter humør og tilbehør. Jeg skal nok prøve at lave den efter mål en dag, så den kan blive nemmere at kopiere.

Hvis man ikke er så heldig at kunne hente krydderiet selv eller få andre til det, så køb hel spidskommen og rist den kort på panden, og stød den selv lidt groft. Det er det eneste rigtige at gøre. Bland lidt mindre chili i end spidskommen, da det bare skal give retten et pift. Hvidløgspulver og ingefærpulver skal man være forsigtig med, så kom kun lidt i ad gangen og smag til efter smag og behag. Og så skal der lige et lille drys salt og pepper i.

Kyllingen skæres i chunky stykker og vendes i blandingen sammen med lidt vindruekerneolie. Den må gerne stå lidt og hygge sig – det gør den absolut ikke dårligere! Hæld kyllingen på den lune pande og varm det hele igennem. Lige inden servering skrueres der godt op (så der skal holdes godt øje med dem, så de ikke bliver tørre) og giv det noget farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar