onsdag den 7. oktober 2015

St. Michaels Mount, UK

Lige uden for den lille - og ellers - undseelige by, Marazion, der ligger Cornwalls svar på Mont St Michel. Her på en lille tidevandsø ligger nemlig St Michael's Mount! I modsætning til den normanniske udgave, har den været sekulær i mange hundrede år. Og så er det noget nemmere at komme derud, for der er ikke så langt, og der er ved lavvande en lille vej, som man kan gå på - ved højvande kan man sejle.

Sæt dig godt til rette, tag evt. et glas vino eller kaffe og en snack for det her er et billedtungt indlæg!

De ældste bygninger stammer fra det 12. århundrede, men man mener, at der kan have været et kloster på øen allerede i det 8. århundrede, og i det 11. århundrede blev det overdraget til Mont St. Michel af Edvard Bekenderen (der jo selv kom fra Normandiet) - denne forbindelse blev dog kappet da Henrik d. 5 gik i krig mod Frankrig. Siden omkring 1650 har øen været familien St. Aubyns indtil de i 1954 overdrog til det The National Trust mod at de måtte leje det de næste 999 år (fed lejekontrakt i øvrigt). Det betyder at de stadig bor på slottet, men det betyder heldgivis også, at vi turister kan få lov til at se det! Skulle du få lyst til at se lidt af Mont St. Michel, så kig på mit indlæg fra Normandiet her!

Vi havde været så heldige at finde frem til et hotel med en pæn udsigt - øen ligger lige udenfor vinduet. Så bliver udsigten da ikke meget bedre! Vi havde booket et værelse med balkon - det var vi pænt glade for, da det her var udsigten fra den...
Vi hoppede hurtigt i badetøjet min stedfar og jeg - det kunne jo være, at vi fik lyst til at bade - og så skulle vi altså ud til den ø. Det var jo ved at blive lavvande, og med vores lange stænger kunne vi da bare gå derud. Der er jo aldrig nogen, der har taget skade af lidt våde fødder, vel!?
Vi var i øvrigt ikke de eneste der trodsede råddet om, at man skulle vente på lavvande! Vi var sådan set også lidt under et tidspres, da de ville lukke derovre nogenlunde samtidig med at stien var officielt gangbar...
Vi var ikke nået ret langt før min mor dog besluttede at de sten så for glatte ud, så hun sneg sig til at tage en båd i stedet.
Som I kan se var vandet helt perfekt og klart, så det var ret nemt at se hvad man lavede - og stenene var faktisk ikke voldsomt glatte

Det meste af stien var faktisk allerede over vandet


Da vi kom ind så vi den søde lille havn, der stammer fra det 15. århundrede

Imens sejlede min mor stille og roligt mod os

Her ses vores hotel - det er vores altan der er nogenlunde midt på bygningen øverst!

Tilbage på øen stod vi så utålmodigt og ventede


Da hun endeligt kom (vi ventede i 5-10 meget lange minutter) kunne vi gå på opdagelse!
Bygningerne nede ved vandet danner en lille miniby og er noget af det yngste på øen - det stammer fra omkring århundredeskiftet (altså det forrige)



Da vi begyndte at kravle opad blev vi belønnet med en helt vidunderlig udsigt

Jeg var hende den irriterende der spænede op og lod de gamle i stikken - og så tog jeg billeder da de kom prustende op



Flere steder er det ret tydeligt, at borgen har været involveret i diverse engelske borgerkrige gennem tiderne

Tager lige en kort pause (og hiver efter vejret) ^




På skråningerne har de anlagt en ret yndig have - men der er godt nok langt og stejlt ned! ^



Udsigten fra deres terrasse var ganske udemærket!









Da vi havde snuset rundt længe nok var det vist tid til at vi smuttede ned igen - og det var samme vej som vi kom op...




Da vi var kommet ned var vejen til og fra øen helt blotlagt, så vi tog samme vej tilbage (det var nu også lidt vanskeligt med båd på det tidspunkt da det var meget lavvande).

Tilbage på hotellet indtog vi straks vores altan - og nej jeg aner ikke hvad i alverden jeg foretager mig  med armene på det billede...?

Fik dog taget et par billeder fra mit POV
Jeg kunne godt vænne mig til at have den udsigt noget oftere!

Da mørket så småt begyndte at falde på blev der sat lidt lys på borgen

Aftenhimlen var helt utroligt fantastisk


Himlen ændrede farve hele tiden, og de små havnebyer begyndte lige så langt at lyse op

Da det var ved at være helt mørkt tænkte vi, at det nok var på tide at vi fik lidt aftensmad - udvalget i byen er ikke det store (især ikke på en søndag), så vi nappede restauranten på hotellet

Her måtte vi dog vente lidt i baren, da vi insisterede på at få et bord ved vinduet
Men det var forholdsvis ret hurtigt overstået, og så kunne vi bestille vores mad. 
Vi var dybt uopfindsomme og bestilte alle tre en burger
Prøv lige at se den - masser af ost, der bare flyder ud over det hele...
Det var en rigtigt god burger! Den var måske lidt til den gennemstegte side, men ikke så voldsomt at det gjorde den store skade...

Lige udenfor vores bord havde vi så denne udsigt
Ikke dårligt vel!?

Da vi havde smovset hele burgeren og nydt udsigten, var vi sjovt nok stadig lidt småsultne. Og hvem kan sige nej til en god omgang engelske oste - ja, vi kan ikke!?

I får lige et sidste billede af aftenens udsigt!

Næste morgen stod vi meget tidligt op så vi kunne nyde morgenlyset over øen





Mens vi stod der forandredes lyset lige så stille fra sarte pasteller til mere skarpe og solrige farver
Og så kunne jeg jo lige så godt nyde en kop kaffe mens jeg nød udsigten



Heldigvis var det også ved at være tid til morgenmad, så vi skyndte os ned og tage det bedste bord ved vinduet

Kaffen blev bestilt ret hurtigt (og et par efter det, da det virkeligt skulle udnyttes, at der omsider var god kaffe)

Vi trængte også til en ordentlig omgang frugt og friskpresset juice

Det hele skulle naturligvis ikke være sundt, så en lille Eggs Florentine

Og Calafornia Benedict

Min stedfar var dog til en omgang Full Cornish



Mætte og ganske tilfredse gik vi op for at pakke - men vi havde jo ikke rigtigt lyst til at tage videre når nu vejret var så dejligt! Heldigvis fik vi lov til først at tjekke ud ved 11-tiden, så vi lige kunne nyde den der terresse lidt mere
Der gik ca. 5 sekunder før jeg lå på bænken med min dyne og en bog og solede stængerne





Jeg kunne lige klare det...

Prøv lige at tage et blik mere på udsigten - der er helt diset ude i horisonten

Fik lige en kaffe mere



Desværre kunne vi ikke klemme mere ud af den overnatning, men heldigvis var vi på vej mod et andet lækkert sted...

Skulle du være interesseret i en tur til St Michael's Mount, så vil jeg anbefale en overnatning på The Godolphin Arms!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar