torsdag den 29. oktober 2015

Bath, UK

Togturen til Bath fra Bristol var overstået på ingen tid, så vi ankom til byen midt på formiddagen. Det er altså dejligt, at man bare kan hoppe på et tog og slippe for at køre i den forkerte side af vejen...

Bath er kendt af de fleste for de romerske bade og varme kilder, der stadig flyder gennem undergrunden. Man tog til byen for de velgørende bade, der skulle kunne kurere hvad som helst.
Nogle kender også byen gennem Jane Austens vidunderlige univers. Apropos Austen, så var det jo en by, hvor man på den tid tog til med sine ugifte døtre for at få dem afsat (min stedfar havde høje forventninger til byen - han blev skuffet)...

Vi fandt hen til hotellet, der igen var Brooks Guesthouse - deres værelser er forholdsvis billige, de ligger ret godt placeret, deres morgenmad er konge (altså minus kaffen) og så er værelserne dejligt store og lyse!
Vores værelse er det i karnappen til venstre for døren ^
Herinde stod vores tasker kunstfærdigt pakket - vi kunne måske godt have rejst lidt lettere...

Da vi havde kastet alt tungt fra os, hoppet i de gode gåsko og taget en trøje med (det der engelske sensommervejr så ikke helt ud til at være til at stole på), begav vi os ud på opdagelse!
Lige bag hotellet ligger Victoria Park
Jeg var ret vild med den lille scene^

Victoria Park støder op til Royal Cresent, der er et halvmåneformet kompleks og er et prakteksempel på klassisk Bath arkitektur



Her kunne man da godt bo - tænker, at udsigten udover parken og byen må være ret skøn!




Da vi havde beundret arkitekturen grundigt var det ved at være tid til at vi fandt noget kaffe et sted - vi havde endnu ikke fået dagens første kop, og vi var alle ved at være ret desperate! Lige rundt om hjørnet fandt vi den her hyggelige gade, Margeret's Buildings, der minder mig lidt om en miniudgave af den parisiske Rue Montorgueil

Her ligger der små caféer og butikker side om side, og gaden har en utroligt charmerende chabby chic feeling. 



Vi fandt en café og bestilte lynhurtigt en kaffe - og kastede os så over lidt wifi'en (det skal bare udnyttes når det endeligt er der!), så vi kunne finde ud af hvor vi skulle hen og spise frokost senere


Ikke langt fra Royal Cresent og Margeret's Buildings ligger The Circus - fuldmåneudgaven af førstnævnte, og dermed endnu et ikonisk bygningskompleks






Hvis jeg ikke kan få et hus på Royal Cresent, så vil The Circus være en udemærket erstatning! 

Vi smuttede ned af Gay Street (tihi fnis) for at finde de romerske bade



I "downtown" Bath omkring Milsom Street var der proppet med turister og butikker


Ved de romerske bade fik vi kæmpet os igennem en meget lang kø og kom ind sammen med de alle de andre turister
















På trods af en vidunderlig arkitektur og historie har de fundet på, var det et lidt skuffende besøg - det skyldes nok mest af alt, at de havde valgt at formidle historien ved både at tegne, fortælle og tekste for dummies - jeg altså går helt ned på diashows, folk i et latterligt såkaldt romersk kostume og en eller anden trættende fortællerstemme bragende i hvert rum jeg træder ind i. Kald mig bare gammeldags, men jeg synes, magien opstår ved, at jeg skal bruge min fantasi til at forestille hvordan det så ud og hvordan folk brugte det... Men imponerende var de altså de bade og bygninger!

Vi var der midt på dagen, og vi skulle nærmest skubbe de andre turister væk for at kunne se noget som helst, så jeg vil nok anbefale at være der lige når de åbner - der må da være færre mennesker der!? Tjek åbningstider, adresse og alt det der her!

Vores kulturelle appetit var således mættet, og vores maver var begyndt at skrige på andet end åndelig føde - det var tid til at finde et frokoststed! Mange af de steder, der var i nærheden så umådeligt turistede ud, men vores guide påpegede, at der et lille stykke derfra lå en lille pub, som skulle have virkeligt god mad - afsted med os!



Efter vores vandring væk fra turisthorderne ud mod noget der virkede som et mere "ægte" Bath ankom vi til frokostdestinationen King William 

Indretningen var holdt i den klassiske hyggelige pubstil. Vi fik et bord i det der kunne minde lidt om baglokalet (jeg ville ellers gerne have siddet i "forrummet", da det virkede super hyggeligt).

Menuen på tavlen gav os et hurtigt overblik over retterne

Til forret tog vi en omgang Rosemary focaccia, goats cheese, balsamic garlic til deling
Balsamicohvidløget var en lille genistreg, som jeg helt sikkert selv vil prøve at efterligne på et tidspunkt! Jeg skal bare lige aflure hvordan man lige bærer sig ad med det...

Til hovedret valgte min mor og jeg Roast chicken breast, chips, rustic, tarragon and garlic mayo
Min var dog uden 'slaw', da der desværre vist var nødder i...
Kyllingen var perfekt stegt og lækker saftig - deres chips var faktisk også ganske glimrende selvom jeg til enhver tid vil foretrække tynde (belgiske) pommes frites!

Min stedfar kastede sig vist nok over Chargrilled spring vegetable, feta and pinenut salad


Jeg var ret vild med deres skilt
Alt i alt var King William et dejligt bekendskab - maden dejligt velsmagende og klassisk pubmad med et tvist og betjeningen var kompetent! Der er åbent både til frokost og aften, og man kan endda indtage sin sønsdagsfrokost på stedet! Hvad mere kan man dog bede om!? Jeg ved af gode grunde ikke hvor travlt der er sådan generelt, men det er i hvert fald muligt at booke et bord, og det skader jo ikke at være lidt fornuftig og planlægge måltiderne i god tid ;) Tjek deres hjemmeside her

Vi brugte den resterende eftermiddag på at gå lidt rundt i byen, og så skulle vi jo også lige i Marks & Spencer efter kold vino og vand (og se om de nu havde noget tøj, vi bare måtte eje)


Jeg er ret vild med den røde dør - den lyser så dejligt op i landskabet ^

Om aftenen havde vi udset os en anden pub - denne lå lige bagved The Circus
Jeg elsker de gamle telefonbokse ^ De er bare SÅ engelske!

The Chequers, der har eksisteret siden 1776 bestilte vi hurtigt en aperol spritz, som vi kunne slubre af mens vi besluttede os for aftenens valg

Indretningen er meget minimalistisk - der er store vinduer og der er gjort plads til lys og luft
Kontrasten mellem de lyse vægge og de enkle mørke møbler giver stedet en helt særlig stemning

Da vi ikke havde den helt store appetit hoppede vi direkte på hovedretten
'Seasonal risotto' - jeg tror, det var en ærterisotto med squash, asparges og ærteskud.

'Gem battered haddock' aka klassisk fish & chips^


Det smagte dejligt, men portionerne var jo koloenorme, så vi måtte levne en hel del til tjenerens store forundring (han troede vi ikke kunne lide maden, da vi "kun" havde spist halvdelen.

På trods af ekstrem mæthed kunne vi dog godt lige klemme lidt lokale oste ned
Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen, men jeg er altså fan af (mange af) de engelske oste!

Det eneste negative jeg kan sige om The Chequers er, at portionerne er alt for store - og det er vel kun negativt når man ikke er særligt sulten... De har kun åbent til aften, minus om søndagen, hvor det også er muligt at få frokost. Tjek deres hjemmeside her!

Vi var ganske tilfredse med livet da vi trillede hjem til hotellet!

Næste morgen var vi igen klar ved morgenbordet ret tidligt.
Denne gang valgte jeg at afstå fra de sukkerrige fristelser - til gengæld delte jeg en omgang 'Boiled eggs and soldiers' og en 'Smoked salmon and cream cheese bagel' med min mor. Det var godt!

Igen var vi i kaffekrise, så vi begav os alle tre ud i byen for at finde kaffe. Først derefter kunne begynde at overveje hvad der ellers skulle ske den dag!
Da klokken ikke var voldsomt mange, og mange af butikkerne derfor ikke var åbnet endnu, var der dejligt stille i byen. Vi fik set lidt af det samme som dagen før, men de gjorde sig bare lidt bedre uden turisthorderne


Lige ved siden af de romerske bade ligger Bath Abbey

Den er bestemt et besøg værd! Ikke mindst på grund af pamfletten, hvor kristendommens historie er tekstet for dummies

Da vi kom ud fra kirken havde solen besluttet sig for at kigge forbi



Bagved Bath Abbey nede mod floden Avon ligger der et lille parkanlæg - Parade Gardens

Anlægget så virkeligt smukt ud i formiddagslyset, og havde vi haft god tid, så havde vi også taget os en gåtur dernede og undersøgt det nærmere!

Lige rundt om hjørnet, der hvor vejen slår et sving, kommer Avon og Pulteney Bridge til syne






Pulteney Bridge minder utroligt meget om Ponte Vecchio i venedig i sit udtryk
Ligesom Ponte Vecchio ligger der butikker lags vejen på broen

På den ene side af broen er det muligt at komme ned til vandet og se broen og bredden derfra





Hvis ikke det var for friturestanken fra de omkringliggende spisesteder, så havde det været et utroligt dejligt sted at sidde og nyde udsigten!

Tilbage oppe på broen fik vi øje på et overdækket marked - Bath Guildhall Market

Jeg var ret vild med loftet ^



Efter vi havde trisset rundt og fået set det vi bare skulle se i byen, var det (igen) blevet tid til at spise. Dagen før havde vi spottet The Circus Café and Restaurant (og den ligger sjovt nok lige ved The Circus)

Og det bedste af det hele var at vi kunne sidde udenfor i solen!
Selvom vi kom lidt for tidligt i forhold til frokostserveringen fik vi dog lov til at sætte os

Da klokken slog 12 fik vi lov til at afgive vores bestilling. Jeg hapsede en dagens fisk serveret med en smør og estragonsovs - intet andet!

Det var så forbandet godt!

De gamle tog en salat med avokado og spirer


Nu hvor maden allerede havde vist sig at være fremragende, skulle vi da ikke derfra før vi havde fået ost
Igen var det en utrolig enkel servering med bare en meget velsmagende ost - de der kiks kan de til gengæld godt pakke væk...

Jeg kunne selvfølgeligt også godt lige klemme en is ned
Jeg tror det var noget med blommer og en slags æbler, men jeg kan desværre ikke helt huske det. Og så var der vist også hældt noget sprut over! Det var godt!

The Circus er et must når man er i Bath - og de har åbent (næsten) hele dagen! Tjek deres hjemmeside her!

Nu havde vi ikke rigtigt nogen undskyldning for at udskyde afrejsen længere, så vi spænede tilbage til hotellet, hentede bagagen og tog afsted til banegården, hvor vi kunne vente på næste tog mod Oxford!

Bath er en utroligt charmerende by, som jeg meget gerne vil tilbage til en dag - selvom vi fik set meget, så fik vi slet ikke set det hele. Næste gang tror jeg, at jeg måske skal have lidt mere end 24 timer i byen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar