mandag den 1. september 2014

Fairtrade Afternoon Tea

For efterhånden længe siden blev jeg inviteret til Fair Afternoon Tea af Fairtrade Mærket. Og jeg er jo ikke typen der siger nej til mad, så jeg smuttede glad afsted. 

Det fine arrangement skulle afholdes på Café Norden med deres lækre kager og scones 
Først bød Kristine Høeg os velkommen og præsenterede Fairtrade
Imens kunne vi slubre te i os - alle fairtrade mærket, naturligvis!
Og spise af de lækre kager
Det var (næsten) svært at vælge mellem alle de forskellige muligheder
De der scones var to die for!!!!!!
Så jeg kom masser (og så lige lidt mere) clotted cream på - og så denne lækre hyben marmelade
Så var det vist tid til et lidt mere seriøst indslag i programmet.
Mikkel Venborg Pedersen, Seniorforsker fra Nationalmuseet, fortalte os en masse om te - nærmere bestemt teens historie og dens status i forhold til kaffe og chokolade, om tebordet og den engelske tradition for high tea
Det var virkeligt interessant, og Mikkel var en skøn formidler af et område, som jeg ikke kender så meget til (er en udtalt kaff'-pige)!
Tilbage til det vigtige - mad
Jordbærmarmeladen var også pænt lækker!
Og så fik jeg også prøvet lakridste - overraskende godt!
Og lidt mere kage...
Prøv lige at se hvordan den gør sig til
Kunne ikke modstå den
Haps haps haps
Imens fortalte Mikkel lystigt videre
Og jeg kastede mig lystigt over de andre kager
Så kom turen til Jeanette Dehliz, der er marketingansvarlige hos Fairtrademærket. Hun fortalte os om hvorfor det er vigtigt at have et koncept som Fairtrade Mærket
Vi fik en masse viden om hvilken betydning det har for teplukkerne i Afrika og Asien - og for deres små samfund, deres børns uddannelse og muligheder for at kunne ansætte folk fra omkringliggende byer til at hjælpe til.
Vi fik også en masse viden om, hvad det betyder for os som forbrugere. Hvis du har lyst til at lære mere om alt det gode Fairtrade Mærket gør - og hvem vil dog ikke det!? - så smut forbi deres hjemmeside her!

Det var interessant og lærerigt at høre om alle deres tiltag, og, for min indre nørd, at lære om teens historie.

Vi var så heldige at få udleveret et monstrum af en goodie bag, som jeg straks tømte da jeg kom hjem
Prøv lige at se her!
Nu skal der vist drikkes te (det kan man vel få andre til!?) og spekuleres lidt i hvad man mon kan bruge det til i madlavningen.
Heldigvis er der også masser af andre spændende lækkerier, som jeg er i gang med at se nærmere på - især chokoladen ser jeg frem til at kaste mig over...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar