mandag den 22. september 2014

Markedsdag, Normandiet

Vi vågnede (lettere halsbrækkede) op på slottet - det kan godt være, at der var herre pænt og gammeldags, men deres senge var godt nok dårlige. Og korte! Min yndige korpus kunne i hvert fald ikke klemmes ned i min seng, så havde det meste af underbenet udenfor. Heldigvis havde jeg drukket nok vin aftenen før til at kunne sove...

Ude på gårdspladsen var der åbenbart et træf for gamle biler. Prøv lige at se den her skønhed!
Den kunne jeg altså godt se mig selv fræse rundt i!

Så var vores biler bare ikke så spændende længere. Så jeg drak bare vand i stedet
Mens vi ventede på værterne, som i øvrigt ikke helt har samme forhold til tidspunkter som os, fik vi snakket lidt med de andre gæster, og beundret bilerne.

Vi endte med at køre i forvejen hen til dagens (foreløbige) destination: Markedet i Lessay (La Foire de St. Croix de Lessay). Det er åbenbart en KÆMPE begivenhed med omkring 400.000 besøgende over 3 dage, og byen skulle efter sigende leve af indtægterne fra de 3 dage. At markedet er et af de ældste i Frankrig og har eksisteret siden 1100-tallet gjorde det lidt mere tillokkende - jeg elsker jo markeder...

Det var så bare ikke sådan et lækkert traditionelt marked som jeg havde forestillet mig. Det var stort, voldsomt, larmende og ikke særligt lækkert...
Man kan købe alt fra lanbrugsmaskiner til heste (og udstyr til heste) til billigt polyestertøj.
Heldigvis fandt jeg madområdet - det var mindre slemt.
Og til min store glæde - den eneste østersbod på markdet!
De udgjorde vores ekstravagante morgenmad!
Serveringen var no nonsence - de var åbnet og der var citron til, så måtte vi klare resten med en plastikkniv. De fik dog ondt af mig, da de så mit desperate blik (og østersindsmurte fingre), så fik heldigvis en serviet - som vi så delte alle 3...

De fleste af madboderne var udstyret med roterende baby goat (aka. lam)
Eller grillede pølser... Hvilket vi naturligvis ikke kunne modstå fristelsen til at prøve
Prøv lige at se en lækker merguez pølse!
Min mor snuppede en frankfurter
De smagte sindsygt lækkert!
Og således proppet mødtes vi med de andre for at spise frokost - og der fik vi prøvet lammet, som var så saftigt og smagte helt vildt godt! Fik at vide, at der langes 40 lam over disken. I TIMEN!

Da vi havde spist og snakket med de andre fra selskabet, syntes vi det var på tide at vi kom videre i dagens tekst - vi skulle nemlig ned sydpå igen til Avranches, hvor vi skulle overnatte.

Vi bookede os ind på Hotel de la Croix d'Or, der emmede af historie og charme - man kunne nærmest fornemme, at dillichancen ville komme forbi hvert et øjeblik det kunne være
Og så var haven bare hyggelig og stille (hvilket var meget tiltrængt efter turen på markedet)
Værelserne var lidt nedslidte, men ellers super fine. Derudover tror jeg, at det var det eneste sted, hvor internettet fungerede bare nogenlunde godt hele tiden...

Vi skyndte os at vaske markedet af os, åbne en flaske vin og sætte os ud i aftensolen
Jeg udnyttede groft, at der for en gang skyld var internet (havde jo også været uden i over 24 timer!)
Men jeg kunne da lokkes til at lægge telefonen fra mig.,, Kortvarigt
Vi magtede ikke at skulle ud og finde en restaurant, og den på hotellet virkede fin, så vi havde booket et bord til senere på aftenen. Og selvom restauranten var fyldt op med både hel og halvgamle par (jeg trak gennemsnitsalderen gevaldigt ned), som var ved at have spist færdigt, så var betjeningen en anelse fraværende til at starte med. De ignorerede os ihvertfald i små 20 minutter. Men så gik det også forholdsvist hurtigt derfra (altså kun forholdsvist).

Vi startede med en hilsen fra køkkenet - så vidt jeg husker var det en flødecreme med bacon. Sidstnævne var et hit og blev spist, men det andet var for kvalmt for mig.
De gamle kan ikke modstå udsigten til kalvebrisler, som her var serveret med ærtemos. Og en grillet tomat - hvilket viste sig at være en fast bestanddel på tallerknerne
Altså med mindre man fik østers - hvilket jeg til gengæld ikke kunne modstå udsigten til!
De var så gode! Det var brislerne i øvrigt også...

Uanset den lidt old school servering havde intet forberedt os på, hvordan tallerkenerne ville se ud til hovedretterne. Lad mig bare sige det på den måde - 80'erne ringede og ville have sin mad tilbage!

Til hovedret valgte min mor kalv
Desværre viste den sig at være blevet overstegt. Men ellers smagte den fint

Jeg fik (en eller anden) fisk dækket af tyndtsnittede kartofler og trøffel- og svampesovs
For SATAN det smagte godt! Det kan godt være, at det var så kikset visuelt en servering på mange måder, men det smagte virkeligt godt! Det skal lige siges, at de der grønsager der fjumser rundt på min tallerken oppe i højre hjørne, dem gad jeg ikke røre. Men resten var vildt godt

Min stedfar valgte også en (eller anden) hvid fisk med en tomatsalat ovenpå, lidt citrus og en smørsovs
Og det smagte også (trods udseendet) virkeligt godt!

På trods af at vi var ret mætte måtte vi også have lidt ost - og ind kom det her fantastiske fad med lækre oste.
Jeg kan ikke huske hvad jeg valgte, men godt smagte det!
Og så måtte jeg naturligvis også lige have en æbletærte med karamelsovs til - det hører sig ligesom til når man er i normandiet!
Fy fa føj hvor var den lækker! Jeg spiste rub og stub!
Så hermed en anbefaling herfra! Maden var hamrende retro, men den smagte fantastisk!

Således (over)mætte smuttede vi i seng, for vi skulle op klokken alt for tidligt næste dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar