fredag den 30. maj 2014

Torskegodt måltid

En af de bedste ting ved min roomie - eller ikke bedste, men det er i hvert fald en virkeligt god ting - er, at han fisker, og er ret god til det! Så for ikke så længe siden ringede han mens jeg var ude med Erika, og sagde, at der var et par torsk til os. Og med et par, så mente han altså 8 styks. Yummy!!!!

Philip fileterede bæsterne, og jeg tilberedte dem - perfekt arbejdsfordeling! Jeg lavede kartfoler.,, hvide asparges og sennepssovs til - og pyntede med lidt ramsløg. Det var godt. Og det var nemt.
Til 2 perseoner skal du bruge:
- 2 torskefileter med skind
- 6 store kartofler
- 1 bundt hvide asparges (ca. 10 stk)
- 0,25 l piskefløde
- grov sennep (ca. 1 stor spsk)
- evt. lidt dijonsennep
- salt og peber
Start med at lave sennepssovsen, der er super nem at lave. Kog fløden lidt ind, og når den har fået en tyk konsistens, så smid sennep i - smag til efterhånden, så kom hellere lidt i ad gangen. Lad den hygge sig på svag varme til det andet er færdigt.
Når du har lavet sovsen, så kan du begynde på det andet - kog kartoflerne
Rens og skræl dine asparges. Blancher dem med skrællen - den skal nemlig give smag til vandet, som kan gemmes til fx en risotto (kog vandet lidt ind med skrællerne, si og pak væk - du vil takke mig en dag for det tip!)
Når aspargesene er møre, så læg dem i et rent viskestykke og pak dem ind.
Når asparges og kartofler er klar, kan du begynde at stege fisken - den skal nemlig kun have et par minutter.
Smid en stor klat smør i panden med lidt krydderurter - jeg brugte ramsløg - og lad det brune
Når smøret er brunet, så kan du smide torsken på! Jeg gav dem på skindsiden først - det var ikke så smart, da det er nemmere at transportere bæsterne over på en tallerken, hvis skindsiden er nedaf mod panden. Konklusion - steg dem på kødsiden først, og slut af på skindsiden!
Kom salt og peber på
Husk de må ikke få for meget - så det er vel 1-2 minutter på hver side!
Server!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar