søndag den 22. december 2013

Tarte Tartin-ish

Jeg elsker alle former for æbledesserter, og i særdeleshed æbletærter. Og den klassiske tarte tartin er naturligvis ikke en undtagelse.
Jeg "opfandt" den her snydeudgave en sen aften i Aalborg, hvor M og jeg trængte til en kage, men ikke gad eller havde udstyr til at lave den klassiske udgave med mørdej.

Man får de lækre karameliserede æbler og en sprød skorpe, og det eneste svære er at vende den uden at det hele vælter ud fra panden...
Til en stor pande skal du ca. bruge:
- 1-1,5 kg æbler 
- 100 g smør
- 200 g sukker
- 3 plader af butterdej (den her køber jeg færdiglavet).
Tænd ovnen på 200 grader varmluft. Skræl æblerne, skær dem i kvarte og fjern kernehuset.
Smelt smørret og sukkeret på en stor pande ved middel varme, og rør stille rundt indtil massen er karameliseret.
Kom æblerne og lad dem rulle rundt inden lækre karamelmasse.
Sæt de 3 plader sammen - jeg presser dem normalt bare sammen med fingrene og hiver lidt i kanterne - så de er lige så store som panden. Når æblerne er godt brune, kommes butterdejen over - dejen skal dække æblerne helt.
Stil panden i ovnen i ca. 20 minutter - til sen er godt lysebrune på toppen. 
Nu kommer det svære! Tag en tallerken der er nogenlunde lige så stor som panden (gerne mindre), og vend langsomt panden. Her plejer det at gå galt for mig, og der vælter karamelmasse ud over det hele. Men jeg tror, at det har noget at gøre med, at jeg laver for meget af massen. Det må der vist lige arbejdes på.
Server varm/lun med vanilieis eller en god, fed creme fraiche til!

PS. Første gang lavede jeg den med en smule frisk rosmarin, og det kan varmt anbefales!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar