lørdag den 2. februar 2013

Power smoothie

Selvom det er koldt derude, er der ikke meget, der er bedre end en god smoothie til morgenmad (eller som mellemmåltid!). Det er nemt at lave og god måde at få en masse vitaminer på uden den store indsats. Man kan vel kalde det win win!?

Morgenmad er et af de vigtigste måltider, og jeg sørger altid for at få lidt i maven inden jeg begiver mig ud i samfundet. Nok mest for samfundets skyld, for jeg er ikke rar, når jeg er sulten...
Jeg er meget vanskelig hvad angår min morgenmad, og det meste mad finder jeg decideret frastødende. Meget mærkeligt! Derfor er der ikke den store variation i hvad jeg propper i mig om morgenen - for det meste er det skyr med frugt, æg og/eller smoothie, for det kan jeg næsten altid klemme ned. Jeg varierer mine smoothies alt efter humør, og hvad jeg kan få fat i, men der er altid frosne bær i. For tiden er jeg helt tosset med denne blanding:

MC's Power Smoothie:
- Frosne hindbær
- Frosne blåbær
- Frosne solbær
- Banan
- Kiwi
- Appelsin
- Ingefær
- Æblemost
- Hørfrø- og kæmpenatlysolie
- Friske blåbær
- evt. Skyr
Smid de frosne bær i blenderen. Appelsinfilleterne og den sidste saft kommes i sammen med den skrællede kiwi og ingefær. 
Kom et skvæt æblemost og olie i. Hvis den skal mætte godt, kan du komme lidt skyr i, som er rig på protein - til gengæld er der nærmest ikke noget fedt i. Ikke fordi jeg er fedtforskrækket (kan vist roligt sige tværtimod). Jeg bruger hørfrø- og kæmpenatlysolie, da den har et højt indhold af omega 3, som er så vigtig for kroppen. Derudover skal den også have antioxidante egenskaber, og være god for huden, hvilket er ret vigtigt - især når man som jeg lider af meget tør hud.


Hvis du, som jeg, er en grovæder, så kan et glas smoothie ikke helt dække madbehovet. Spis fx et blødkogt æg og lidt æble til, og forkæl dig selv med en stor kop kaffe og lidt mere æblemost... 
 Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar