søndag den 3. februar 2013

Shopping i Malmø

Når man som jeg er vokset op i København, er det nemt at gøre Malmø til en del af byen. Vi tog i hvert fald meget tit turen over sundet - og det samme var der mange svenskere der gjorde. Jeg har mange minder om alle de fulde svenskere der væltede rundt nede i Nyhavn. Det sjoveste var næsten at se familierne, hvor børnene måtte gå, fordi deres barnevogn var proppet med øl.

Nå, men tilbage til det indlægget handler om (eller skal handle om), nemlig at jeg godt kan lide Malmø og ofte har været der! Byen har meget at byde på - deriblandt mange lækre restauranter og god shopping.

Forleden tog min mor og jeg turen derover, med en mission om at få shoppet og spist en god frokost (og så lige tjekke om der nu skulle være noget godt i Systemet a.k.a. Systembolaget).

Min mor var lige ved at blæse væk på Stortorget
I og med at vi ofte er i byen, har vi vores faste butikker. Skal man have ost, så er Ostehuset på Skomakaregatan virkeligt godt!
Vi fik i hvert fald handlet lidt 
Lidt længere nede af vejen på Lilletorget ligger der en lille butik med legetøj og dukkehuse. Butikken hedder vist Hökeri'et som vist på billedet...
Næsten alt gearet til mine dukkehuse er købt i den butik! Og der er alt!
 Der blev vist shoppet en hel del på ingen tid...
Min frakke er fra Zara (sidste sæson). De sorte jeans er fra Cheap Monday (hjemmesiden er pt nede, men de kostede ca. 300 kr, og er en unisex-model). Halstørklædet er fra American Apparel (tror at det er det samme), som jeg har stjålet fra min mor. Støvlerne er fra Notabene, men de er tilsyneladende udsolgt (du husker måske mit indlæg om dem!? Hvis ikke så kan du læse det her!). Solbrillerne er fra Marc Jacobs, og er et fund fra en tur til Paris nogle år siden (de her ligner - hvis de da ikke er de samme).
Når man har handlet ind, så kan man risikere at dehydrere - eller i hvert fald at trænge til kaff'! Vi fandt en lille hyggelig café'n'shop, der havde dejlig kaffe. Betjeningen var desværre en anelse uduelig... Tjek deres hjemmeside her!
 
Vores indkøb...
Når man er i Sverige, så skal man da have kanelbullar (eller kanelsnegle som vi kalder dem...)!
Til frokost havde vi bestilt bord på en (for os) ny restaurant, Sture!
Sture serverer husmandskost til frokost - og til frokostpriser! Maden er virkeligt god, og dagens ret skifter (sjovt nok) hver dag! Men når man ankommer, er der også en lille snack! Og da det var koldt, så mente de, at en varm lille tomatsuppe ville falde på et tørt sted...
 
 Den dag vi var der, serverede de Torskegryde med muslinger, citronbrød og tomatbouillon
Det smagte forrygende!
Nu bliver jeg desværre ikke helt mæt af sådan en portion - og jeg havde sat maven op til, at der sikkert ville være lækre oste m.v., så jeg var stadigvæk sulten. Derfor bestilte jeg en dessert til deling mellem min mor og jeg. Vi valgte bagt chokolade med pocheret kirsebær & vanille
Desværre var det en meget trist dessert!
Lyset inde på restauranten var lidt vanskeligt, og vi måtte bytte plads midt i måltidet da den ene fik lyset lige i øjnene - men mor fandt en smart løsning på problemet!
Hjemturen med tog var supernemt, og vi kunne brede os med alle vores indkøb! Jeg var mest begejstret for de smarte flasker riesling på en små 1.5 liter. De smager så dejligt!
Og min mor havde pakket sin håndtaske med noget så smart som en plastikflaske gin! 

Hvis du skulle have lyst til at tage en tur over sundet, så koster det fra 86 kr for en enkeltbillet - vi tog turen på 1. klasse, så det var en smule dyrere og kostede 111 kr for en enkeltbillet. Du kan tjekke priserne inde på dsb's hjemmeside her.

I Sverige er det normalt at gå ud og spise frokost, og derfor kan det lade sig gøre forholdsvis billigt og hurtigt. Stures frokosttilbud koster 100 SEK, og skifter dagligt. Maden er super lækker, og betjeningen er også virkeligt god. Der er masser af andre steder at spise, og de fleste kan klares uden bordbestilling, så du kan tage turen over og beslutte dig, når du er der!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar