onsdag den 30. januar 2013

Meyers nordiske køkken

Som jeg har skrevet mange gange herinde, så elsker vi at lave mad i min familie! Og vi ynder at bruge årstidens råvarer og købe så mange lokale produkter som muligt. Men nogle gange har man jo brug for at få lidt inspiration og lære et nyt trick eller to... Derfor besluttede vi piger at melde os til en madaften hos Meyers Madhus, hvor vi skulle lære lidt om det nye nordiske køkken. Og med vi, så mener jeg, min mor, søster og svigerinde. 

Jeg har tidligere deltaget i flere madkurser hos Meyers (Sovs, Pølsekursus og Franske Klassikere), og det har alle gange været ganske underholdende! Denne gang hed kurset Nordisk Køkken.
Jeg har valgt ikke at bringe opskrifterne, da de af gode grunde ikke er mine egne.

Man starter altid med en velkomst med lidt at drikke og spise, og hvor kokken præsenterer aftenens program. Og denne aften var en anelse ambitiøs med hele 5 serveringer!


Menu
Røget torskerogn med æbler i vinaigrette samt kartoffelblinis og hasselnødder (pga min allergi skiftede vi dem ud med mandler)

Pocheret æg på selleripure og porre samt brændt porretop, cremet vesterhavsost og karse

Lammeryg med jomfruhummer samt glaseret endive, syltede løg og jomfruhummervinaigrette skilt med persilleolie

Knækbrød med frø og kerner (til osten)

Jordskokkekage med karamelmousse, maltkiks og urtesukker

Dernæst præsenterer kokken de råvarer vi skal bruge og hvordan man behandler dem.
Men det var ikke kun os 4 der skulle lære noget. På kurserne er man normalt 16-18 stks, og man bliver så delt ind i hold.
Efter præsentationen gik vi i gang. Alle skulle lave og forberede alle retterne, så der kun skulle laves de sidste afsluttende manøvrer inden hver servering. For at nå det hele fordelte vi arbejdet mellem os - der var jo hele 5 retter!

Mor kastede sig over desserten (hendes OCD tog måske lidt overhånd)
Sabrina og jeg gik i gang med den æblevinaigrette og kartoffelblinis
Der var et ekstra par med på vores hold som havde ansvaret for lam og jomfruhummer
Men man hjælper jo hinanden på hold, så man gav naturligvis en hånd når man kunne
Min mor er ikke glad for desserter, og da slet ikke for at skulle lave dem, men hun overkom sine forbehold
Og fik meget ros af kokkene!
Maia havde ansvar for knækbrød, porrerne, selleripure og - sidst men ikke mindst - de pocherede æg. Eller dem var vi vist lidt fælles om! Ps mega sejt og blæret at lære det trick!
Og mens man laver mad serveres der masser af vin - og det er jo vigtigt at man ikke dehydrerer i det varme køkken! Sabrina og jeg er i gang med den cremede vesterhavsost
Så skulle første ret serveres! Og min OCD fik frie tøjler...
Maia var helt med på min vision
Røget torskerogn med æbler i vinaigrette samt kartoffelblinis og brændte mandler. 
Ta da!!!!! 
Det var en dejlig ret! Men også lidt tung. Desværre fik vi (vores gruppe) ikke lov til at lave toskerognen. Den kunne efter vores mening godt have været røget en del mere.


Så skulle anden ret gøres klar, og vi lod de gamle/voksne blive sammen med vinen. Maia og jeg er igen helt enige om hvordan det skal se ud (fornemmer man et kommende samarbejde her!?)
Pocheret æg på selleripure og porre samt brændt porretop, cremet vesterhavsost og karse
Igen en virkelig lækker ret, men det var ALT for tungt. Man skulle nok have brugt vagtelæg, da et helt æg og tilbehøret fylder godt op i maven. Så var allerede mæt efter denne ret, hvilket er problematisk når der er 3 mere...

Hovedretten - eller den 3 ret - stod parret som sagt for at lave. Og de fik også lov til at lave serveringen. 
Lammeryg med jomfruhummer samt glaseret endive, syltede løg og jomfruhummervinaigrette skilt med persilleolie - må indrømme at retten ikke fremstod med ret meget finesse... Og så er sagt pænt!
Maden smagte dejligt, men det visuelle var ikke i top, og jeg var prop mæt (kæmpe fejl fra min side, men jeg var altså syg). Derudover ville jeg også have holdt igen med jomfruhummervinaigretten, da den var meget markant, hvilket bevirkede at jeg næsten ikke kunne smage lammet.

Osten fik jeg ikke et billede af - ej heller Maias fine knækbrød. Var nok lidt mere fokuseret på desserten. 
Urtesukker
Denne gang var det mor som skulle gøre retten klar (hun havde trods alt lavet det hele). Men fordi hendes var så lækkert lavet var kokken meget interesseret i hvordan at hjælpe. Desværre lavede han portionen ALT for stor (vi er mere til små portioner)...
Jordskokkekage med karamelmousse, maltkiks og urtesukker
Det var en fantastisk hyggelig aften, og vi fik alle lært en ting eller to. Kurset varer fra 17-22.30 og koster 985 kr, men så er alle ingredienser og drikkevarer inkluderet. Og hvis man er som os, så kan man sagtens nå at spise/drikke pengene ind på de par timer... Jeg synes i hvert fald, at det er en dejlig måde at bruge en aften på!

Det værste er næsten, at man skal dele køkkenet med andre (er enebarn, så er ikke så god til det der med at dele - forstår ikke konceptet!), og at de andre (eller en del af dem) som oftest ikke er særligt dygtige. Der er i hvert fald meget stor forskel på folks evner i køkkenet, og ikke alle er lige gode til at tage hensyn til hinanden. En stor bonus er, at der er opvaskere på, så man slipper for at vaske op hele tiden, hvilket er en stor lettelse.

Hvis du selv skulle få lyst til at tage et kursus eller give det til en (kunne jo være at de trængte), så kan du finde alle informationer her. Men de bliver hurtigt udsolgt, så vær i god tid!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar