søndag den 27. januar 2013

Riesling- og sennepsglaseret kylling

Jeg elsker riesling! 
Hvis du følger min blog kommer dette ikke som noget decideret chok for dig. Men hvis du er ny, så lad mig kort sige, at denne skønne drik ofte bliver nævnt. For det meste fordi jeg drikker den, men nu er jeg også begyndt at spise den - og det tager man altså ikke skade af!

Den her ret er ret nem, men den tager lidt tid at lave - eller det er faktisk primært glacen som tager tid, og den kan laves på forhånd. Derfor har jeg også delt opskriften op i to. Opskriften er et mix af forskellige opskrifter, men har hentet inspiration i nogle amerikanske kogebøger, hvorfor nogle mål kan virker lidt mærkelige...
Navnet på retten er ret fancy, så jeg vil garantere, at alle vil blive vildt imponerede over retten - og så fortæller vi dem ikke, at den er ret nem at lave, vel!?

Riesling- og Sennepsglace
- 2 spsk smør
- 2 timiankviste
- 2 tsk timianblade
- 1 skalotteløg, finthakket (ca. 25 g)
- 2,5 dl god riesling (ikke for sød!)
- 1,2 dl grov sennep
- 1 spsk honning
- Salt og peber

Smelt smørret i en gryde sammen med løg og 2 timiankviste. Lad det simre i ca. 10 min, eller indtil løget er blødt, ved lav varm. Det skal røres rundt rimeligt ofte.
Tag af varmen og tilfør rieslingen. Det er også nu at du skænker dig selv et glas (det er bl.a. derfor, at det skal være en god flaske)! Lad det koge/simre indetil der er ca. 0,6 dl tilbage - ca. 8 min.
Fjern timiankvistene fra gryden og hæld væden i en en blender sammen med den grove sennep, honningen og timianbladene. Blend indtil det er blevet til en lind masse - smag til med salt og peber.
Stil glacen til side. Laver du den dagen før, kom den i køleskabet i en bøtte med låg på.

For at lave riesling- og sennepsmarineret kylling til 2 meget sultne eller 4 småt tærende skal du bruge:
- 2 poussiner (du kan også bruge 1 god kylling - men så skal stegetiden korrigeres).
- 4 fed hvidløg
- Glace
- Smør
- Timian
- Evt. lidt fløde (kan udelades)
- Salt og peber

Tænd ovnen på 180 grader (varmluft)

Først skal du rense poussinerne grundigt for indvolde. Det er super nemt at gøre med noget køkkenrulle eller lign., og nogle gange er der kun rester, men tjek altid for en sikkerhed skyld!
Fyld poussinerne med en klat smør, hvidløg, timian og salt og peber.
Varm en pande godt op med lidt smør, og når det er bruset af, kommer du poussinerne på og bruner dem på alle sider.
Når de små kræ er brunet godt og grundigt, kommer du dem i et fad (der kan kommes i ovnen). Smør dem ind i glace - brug kun lidt af gangen, for resten skal bruges som sovs! Kom dem i ovnen. 
Med jævne mellemrum (ca. hver 10-15 min) tjekker du til de små og hælder den glace der er røget ned i fadet op på dem. Du kan også tilføje lidt ekstra glace undervejs. Efter ca. 40 min burde de se sådan ud og være færdige. Men tjek altid efter! Jeg hældte en sjat fløde i fadet for at give sovsen lidt ekstra fedme, men det kan sagtens udelades!
Jeg serverede dem rygende varme og hele, men til ville unægteligt have set mere delikat ud, hvis jeg havde klippet dem op. Den resterende glace fungerer som sovs. 
Som tilbehør havde jeg lavet en mos af søde kartofler og en solbærkompot til. 
Det var alt for tung en ret, og en anden gang vil jeg nok lave flere ændringer, bla. at servere det i mindre portioner, med en salat til og/eller med noget sprødt til. Fx tror jeg, at den vil være god med ovnstegte sprøde jordskokker i andefedt...?

Som altid - eller næsten altid - har jeg lavet denne ret med poussiner i stedet for en hel kylling, men man kan sagtens bruge en hel kylling, vagtler eller andet. Tror også at kombinationen vil være god til en skinke... Og så kan man skifte alkoholen ud med andre - fx en Hoegaarden smager fantastisk over en kylling! Jeg tror jeg vil lave et kort indlæg om denne kombi en anden gang, for det smagte simpelthen så godt!

Hmm må vist i køkkenet og prøve dem af snart! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar