torsdag den 22. september 2011

Fyldte kyllingeruller med ratatouille

Som bloggens navn hentyder til, så er livet for kort til… bl.a. dårlig mad! Min madlavning er absolut ikke hellig, men jeg har lige lagt min livsstil om (føj, dét lyder faktisk hamrende helligt), så jeg spiser så lidt som muligt af brød, kartofler, ris, pasta og sukker – der er naturligvis plads til at synde… Jeg må indrømme at det virkeligt gør noget godt for mig, jeg er mæt i længere tid og bliver ikke paniksulten i løbet af dagen (det er virkeligt heldigt, da jeg bliver et ret ubehageligt menneske når det sker - jvf Snickers sidste reklame). Derfor er jeg  for tiden i gang med at finde på en masse ting som jeg kan lave i stedet, men det er nu altså svært en gang imellem – for hvad passer bedre end kartofler (stegt i andefedt, naturligvis) til fx boeuf bearnaise????


Forleden havde jeg min veninde Erika til middag, og jeg tænkte at jeg ville lave noget der var efterårsagtigt. Det endte med at blive en ordentlig omgang ratatouille (skulle have gruppearbejdsdag dagen efter, og så var der også lige til frokosten) og kylling rullet ind i parmaskinke og fyldt med krydret flødeost!

Ratatouille
Aubergine
Squash
Løg
Hvidløg
Tomater
Hakkede/flåede tomater
Et skvæt chili
Salt og pepper

Først kommes løg og hvidløg i en gryde sammen med et godt skvæt olie eller smør. Når de så har lunet sig i fedtstoffet, kommer man resten af tingene i – bortset fra de hakkede tomater! – og steger dem godt i lidt tid. Når alle grønsagerne er varmet igennem kommes tomaterne i og lad det simre i ca. 20 min. Smag til med salt og pepper.

Kylling rullet i parmaskinke og fyldt med krydret flødeost
Kyllingebryster
Parmaskinke (eller bacon!)
Salvie
Flødeost (eller ricotta)
Hvidløg
Salt og pepper
Hvidløg og salvie hakkes og blandes med noget flødeost, og evt. lidt salt og pepper. Kyllingebrystet skæres op – ikke hele vejen igennem, men så man nemt kan fylde op. Flødeosten proppes i dyret, og det gør ikke noget at der er lidt for meget i (man kan bruge det til sovsen). Parmaskinken rulles om det fyldte bryst, og er man glad for salvie kan man med fordel komme et par blade ind i rullen.
Varm en pande godt op, helst en der kan komme i ovnen, og smid lidt smør på panden. Når det er brunet, så kommes kyllingen på. Den skal brunes på alle sider. Derefter kommes den i den forvarmede ovn (180 grader i varmluft) i 10 min. Derefter skrues der ned til 160 og lad det få 10 min mere. Panden tages ud og kyllingen tages af. Der skulle gerne være en masse snask fra kyllingens indre tilbage på panden og det varmes op med fløde, en sjat vin (gerne rose, som man naturligvis altid har ved hånden) samt lidt smør og det varmes godt op. Sovsen smages til med salt og pepper. 


Et voila! Et skønt, hvis jeg selv skal sige det, måltid er klar. Server gerne med iskold rosevin til et vidunderligt selskab – især det sidste må ikke undervurderes. 
Erika er klar til tv-dinner!
For jer der spiser brød vil jeg varmt anbefale at have noget lækkert brød til denne ret, for sovsen er så fantastisk at man bare må have det hele med - jeg klarede det med en ske, men det virker bare så desperat og er ikke lige så sjovt som lækkert brød...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar