onsdag den 3. august 2016

Eton Mess a la Lummerkrogen



Sommer i Danmark er noget af det bedste, og selvom sommervejret leger kispus med os, så kan man jo snyde sig til sommer med en skøn sommerdessert!

Det er nemlig nu, at jordbærene er helt perfekte, der er hindbær, ribs, blåbær og alle de andre fantastiske bær jeg har ventet på siden sidste sommer. 

Jeg elsker bær! Derfor prøver jeg altid at finde på opskrifter, hvor jeg kan komme så mange bær på som muligt. I år blev det til Eton Mess, der er en gammel klassisk engelsk dessert. Jeg har sikkert forbrudt mig mod alle mulige skrevne og uskrevne regler for hvordan man laver den korrekte, men når maden smager godt, er jeg altså ligeglad!

Eton Mess er super nem at lave - og så er den perfekt til sådan en som mig, der ikke er en haj til at food style små nuttede desserter.

Til 6-8 dessertglade mennesker skal du bruge:
  • 1 marengsbund - se opskrift her. Jeg spikede den med indkogt rabarber sirup fra MULD - det var godt!
    Husk den skal laves dagen før - den skal måske have lidt længere tid end normalt, da det kan tage længere tid med siruppen i.
  • Vaniljeis.
  • Sæsonens bær - jeg brugte jordbær, hindbær, skovjordbær, ribs samt lidt fra sylteskabet (rabarber og brombær i Rød Aalborg)
  • Creme
    • 3 - 4 store spsk. græsk yoghurt
    • 1 lille bøtte creme fraiche 38%
    • 1/5 - 1/4 double creme 50% (måske lidt mindre) 
    • Saften fra 1/2 øko citron. 
    • Kornene fra 1 vaniljestang
    • 1 - 2 tsk. sukker
Start med at lave marengsbunden dagen før, så bliver den nemlig bedst.

Lav også gerne cremen dagen før, så den kan sætte sig og trække så meget smag som muligt, men den kan også sagtens laves en times tid inden (det går også fint hvis du laver den lige inden, men så bliver den lidt mere flydende).

Cremen blander du bare med en ske i en stor skål.
Hvis du bruger en mindre fed fløde end den i opskriften, kan du evt. piske den blidt op - det skal ikke være for hårdt pisket flødeskum. Lad gerne vaniljestængerne ligge i cremen, så du kan få så meget af smagen med som muligt!
Kom evt. cremen i en pose - kom den i køleskabet indtil servering.

Når du går i gang er det vigtigt at have alle komponenter klar, da isen altså smelter hurtigt i varmen...

Knæk marengsen i stykker - hvis du går efter et pænt look, kan du jo snildt lave det til små marengs.

"Eton Mess a la Lummerkrogen"-opbygningen trin for trin

Start med at komme is i bunden - jeg snød og brugte en fra Hansenis.
Sprøjt cremen udover isen, og fordel en god portion bær ovenpå.
Kom mere creme på og ligeldes flere bær.
Fordel marensstykkerne over - gem en lille håndfuld til pynt.
Kom de resterende bær og marengs på.
Afslut evt. med ribs og en indkogt frugtsirup (her brugte vi lidt af den indkogte rabarbersirup vi havde til overs fra marengsen) og/eller saften fra frugt i Rød Aalborg, fx brombær.

Servér straks!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar