mandag den 1. august 2016

24 timer i i smilets by

Når man som jeg er vokset op i København, kan man nemt komme til at tænke på den som verdens navle - eller i hvert fald Danmarks. Og selvom det vel på en eller anden måde er rigtigt i nogle tilfælde, så kan byer som Aarhus altså også noget.

Jeg har længe gerne ville til Aarhus sådan rigtigt og gå på opdagelse i byen, da jeg hidtil kun har været der til en overnatning eller har skulle arbejde fra morgen til aften.

Derfor havde vi denne gang bestilt et værelse i byen på hjemvejen fra Svinkløv. Eftersom vi havde vores (g)uldklump med, var vi ret begrænset i vores hotelvalg, og endte på noget så generisk som Scandic.

Men det viste sig at være helt ok. Faktisk bedre end ok. For tjek lige en udsigt vi havde fra vores værelse


Hvis det gode vejr og de flinke indbygge i Aarhus ikke kan få smilet frem på dine læber, så kan den her udsigt gøre det!

Desværre kunne vi ikke bare sidde og nyde udsigten over Aros og byens tage - jeg var sulten, så vi skulle have frokost! Nu rejser jeg og min mor aldrig uden at have en plan for samtlige måltider (eller næsten da), så det var blevet besluttet, at vi skulle på Langhoff og Juul.

Langhoof og Juul en økologisk resto inde i byen, hvor de har indrettet en super fed restaurant. Nu havde vi jo Nessie med os, så vi fik lov til at sidde ved deres (meget) lille bord ude foran.


Til frokost kan man bl.a. få håndmadder, og det var dem vi gik benhårdt efter!

Jeg fik kartoffelmad, tomatmad og en rostbøf (eller roastbeef som nogle også kalder den)


De gamle tog en rejemad i stedet for rostbøf


Maden er enkel og uden dikkedarer - og den smager fantastisk! 


Jakke fra Culture // Kjole fra Zara // Sunnies fra Lakor

Jeg kunne godt tænke mig at komme forbi til aften engang og se, hvad de kunne tilbyde der. Men indtil videre vil jeg anbefale deres frokost!

Langhoff & Juul ligger på Guldsmedegade 30 (se på kort her).

Efter vi havde mæsket os var der heldigvis lidt tid til at gå på opdagelse i byen

Jeg faldt ret hurtigt over Arla Unikas skønne butik på Klostergade. 


Sådan en butik måtte de altså også godt åbne i København! Den i Torvehallerne er alt for lille til at kunne tælle

Vi fik også rippet et par butikker - og besøgt Lakors fede butik i Graven. De forhandler i øvrigt særudgaver af Vølves produkter...

I Graven, der er så hipster smart, at det halve kunne være nok, har de naturligvis også en kaffebar, La Cabra Coffee


Her serverer de en glimrende kaffe. Eller den var lunken og de var enormt længe om at lave den, men jeg tror, at den havde været rigtig god, hvis vi havde fået den, da den var færdig fremfor 10 min senere... Heldigvis kunne vi sidde udenfor!

Efter at have trasket rundt i byen i et par timer var det tid til at komme hjem til vores hotelværelse og vores fantastiske altan!


Her stod eftermiddagssolen lige ned

Det betyder kold vin og en god bog i min verden!


Det er ret svært at være utilfreds med noget 



Jeg fik faktisk ikke læst så meget for udsigten var så skøn


Og det blev bare bedre og bedre for solen havde virkeligt fået varmet altanen op i løbet af eftermiddagen. Den peakede omkring kl. 18, hvor vi så småt begyndte at gøre os klar til at skulle ud og spise

Jeg følte mig en kende dekadent, da jeg nød et glas iskold hvidvin i solen iført denne mundering


Jeg elsker at føle mig dekadent! Især når det involverer sol, vin og/eller afslapning

Nu skulle vi jo ikke bruge hele aftenen på den altan (det var ellers lige før vi bare gjorde det)

Efter at have konsulteret de Aarhusianske madbloggere havde vi bestilt bord på FF. Konceptet er deleretter og cocktails - hvordan kan det gå galt!?


Som sagt havde vi fået den anbefalet (af nærmest alle fra området), så vi havde høje forventninger til stedet.

Vi bestilte straks drinks. 

Negroni


Det var i øvrigt international Negroni-dag, og så skal man faktisk drikke Negroni!


Det er en fantastisk tørstslukker, og er en af mine absolutte favoritter - især på en varm sommerdag!

En G&Tea (te-infuseret gin, ingefær, citron og honning sirup)til min stedfar


Det var nogle virkeligt gode drinks.

Dem sad vi så og hyggede os med, mens vi besluttede os for, hvad vi dog skulle spise




Det er muligt at vælge en menu - Casual Eating - hvor man får 12 serveringer, men vi valgte at gå a la carte, så vi var sikre på at både kødkvinder og kødsvage blev glade.

Vi startede alle med at tage en omgang af hver snack. Kort efter begyndte det at vælte ind


Østers med rabarber og vinaigrette


Onion Rings med safran aioli



De var perfekt tilberedte og chrunchy. Det er overraskende svært at finde gode onion rings (i hvert fald i København)



Croquette med thaisoufflé og aioli


Laksesalat med rygeost og karse


Flæskesvær med chipotle mayo


Helt sikkert min favorit!

Og så kastede vi os ellers bare over godterne!


Og snakken gik uafbrudt undervejs



Da vi ikke kunne klemme mere ud af vores lækre drinks gik vi over til vino - ellers vi vi jo være flyvende inden vi var færdige!

Jeg er så vild med den vinkøler i kobber


Og så ventede vi ellers bare på den næste runde af mad






Og drak vores vin


Der gik ikke ret lang tid før de lidt større retter ankom til bordet.

Åben ravioli med ramsløg, squash og persillesauce


Grillet spidskål med soya, nødder, urtesalat og brunet smør til de gamle



Sliders med kalvebryst, løvstikke og tomatketchup


SÅ lækre! Og beskidte



Torske ceviche med hyldeblomst, lime, agurk og croutoner



Røgede kammuslinger med æggeblomme, græskerkerner og merianolie



Den skal man prøve! ^


Min smukke mor var også meget tilfreds med den

Eftersom jeg er svært glad for tartar skulle vi naturligvis også have den!
Ferdinands tartare de boeuf med kartoffelchips og små salater



Min favorit af alle retterne ^

Da vi nåede til vejs ende og vi havde tømt endnu en flaske vin, havde vi lyst til at gå tilbage til FF's lækre cocktails

Valget faldt på Summer Martini (vodka, hyldeblomstlikør, frisk agurk og citron) og Amigo del FF (mazcal, campari, agave sirup, lime, grapefrugt og chili)



Og de skulle naturligvis dokumenteres


Først derefter kunne den drikkes - og dét med stort velbehag!


Vi kunne heldigvis godt klemme en lille ostetallerken til deling ned

Vesterhavsost med beder og knækbrød // Frisk ost med stikkelsbær, malt og panko // Sirius - Arla Unika med syltede nødder (vi fik den uden nødder, så jeg også kunne spise fra tallerknen)


Skønne oste - og en perfekt portion til os, der var tæt på at sprænge af mæthed



Med det sluttede et virkeligt dejligt måltid!

FF ligger i en hyggelig lille baggård, hvor det også er muligt at sidde udenfor og nyde sine drinks. Den er i øvrigt lillebror til Ferdinand, der både er hotel og restaurant, der, så vidt jeg husker, ligger i forhuset nede ved åen.

Jeg kan varmt anbefale en tur forbi FF - og jeg kunne såmænd også godt tænke mig en tur derhen igen næste gang jeg er i Aarhus! Vi var der en fredag, hvor der var forholdsvist proppet, så jeg vil anbefale at man bestiller et bord på forhånd - det kan du gøre her og her

Da vi trillede ud fra FF var mørket ved at lægge sig over byen


Hjemme på hotellet kravlede vi ud på altanen for at få det sidste med af aftenlyset


Nessie syntes selvsagt, at det var tid til at nusse



Og så sad vi ellers og nød den smukke udsigt




Og på den måde sluttede en perfekt dag i Aarhus

Næste morgen vågnede jeg til denne udsigt


Ikke dårligt!

Vi boede som sagt på Scandic Aarhus City, hvor vi havde booket en junior suite. Selve hotellet er en smule kønsløst, men værelset var rigtigt fint indrettet - og så opvejer den der altan altså ALT! 

Det er bestemt ikke sidste gang jeg tager til Aarhus!
Næste gang er det forhåbentligt i lidt flere dage, så jeg kan nå meget mere...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar