onsdag den 22. juni 2016

Grillede avocadovafler

Nu tænker du måske, hvordan i al verden griller man vafler - og hvorfor skulle man overhovedet gøre det? Well, det behøver man ikke, men det smager nu meget godt, så bær over med mig...


For nylig postede jeg stolt på min facebook, at Tefal havde valgt at dele min opskrift på avokadovafler på deres facebookside (opskriften er her). Nu har jeg nogle veninder, der ikke er bange for at kræve mad uden så mange omsvøb, så vi fik lynhurtigt (eller så hurtigt 3 travle kvinder kan koordinere deres kalendere) lavet en aftale om grill og gt's, hvor vaflerne altså skulle indgå. Eftersom konceptet var, at vi skulle sidde i en park og grille, så ville vaflerne jo blive kolde og kedelige - heldigvis fik jeg den idé, at vi da bare kunne grille dem varme igen...

Nu var vejrguderne ikke så meget med os som vi havdet håbet, så i stedet for at tage i en park, smuttede vi ned i min gård. Ligesom de andre havde lokket mig til at lave vafler, havde jeg lokket Mai til at lave GT-is - det blev så bare til en GT-slushice, hvilket også var ganske forrygende!


Det er som sådan ikke nogen ny opskrift - mere bare en sammenblanding af to tidligere opskrifter, men fordi jeg lynhurtigt blev afkrævet opskrift på insta, tænker jeg, at det ikke vil skade med en lille recap af hvordan vi gjorde...

I den oprindelige opskrift serverede jeg vaflerne med stenbidderrogn, men inspireret af en omgang tacos for nylig kombinerede jeg vaflerne med kyllingen fra min beskidte nachos (opskrift her). Salsaen stod Mia for, så den kan jeg (desværre) ikke tage credit for...

For at I ikke skal igennem alt for mange opskrifter har jeg samlet dem her.

Kylling:

  • 3 øko kyllingebryster skåret i mundrette bidder
  • god slat olivenolie
  • 1/2 - 1 finthakket chili (det kommer an på styrken og hvor chilitolerant du er)
  • 2 fed finthakket hvidløg
  • Saften fra 1 øko citron 
  • 1 tsk. honning
  • 1 tsk tørret chili (kan droppes hvis du ikke er til stærk mad)

Lav marinaden dagen før så kødet kan trække så meget som muligt - alternativt kan det laves et par timer før.

Vafler (3 stks):
  • 2 dl mælk
  • 1/2 tsk bagepulver
  • 1/2 tsk sukker
  • 1/2 tsk salt 
  • 125 g hvedemel
  • 1 æg
  • 2 avokadoer
  • Skal fra 1 økologisk citron
  • En knivspids salt
  • Lidt smeltet smør til bagning
Bland tørvarerne, og mos avokado og bland med mælk og æg i en separat skål. Bland det hele sammen og gå i gang med vaffelhjernet. De skal helst være færdigtbagte, da de bare skal have en kort tur på grillen for at få varme og lidt smag.

Køb eller lav en salsa - jeg må vist snart få lavet min opskrift på en lækker salsa..
Pynt med friske urter - vi havde brugt koriander og løvstikke!

Nede i gården tændte vi op i grillen, og da den var tilpas varm (eller det var den overhovedet ikke, da det var en engangsgrill og det endte med, at vi måtte ligge og puste til kullene for at få dem varme) smed vi kyllingestykkerne på.

Da de var ved at være færdige kom vi vaflerne på til de var varmet igennem.

Servér straks og nyd med en GT!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar