tirsdag den 3. maj 2016

Solskinssøndag i Paris

Søndag morgen vågnede vi til det mest vidunderlige forårsvejr. Det betød at vi for en gang skyld kunne udnytte vores helt vidunderlige tagterrasse, så vi kastede morgenmaden i os og hoppede op på taget. 

Prøv lige at se en fantastisk udsigt


Eiffeltårnet kan skimtes i det fjerne


Der blev lynhurtigt fundet puder og bøger frem



Jeg smed mit korpus på en solstol og nød solens varme stråler på mit ansigt



Selvom det kunne have været lækkert, så kunne vi ikke blive der for evigt. Byen skulle opleves og aftaler overholdes.

For en gang skyld droppede vi cyklerne og begav os lige så stille ned af Boulevard Richard Lenoir.

På vejen passerede vi et sted, vi har besøgt på mangen en Paristur, nemlig Bataclan, hvor det voldsommeste angreb i november fandt sted. Der er stadig lukket og afspærret, men det at stå og se på stedet og den lille sidegade, hvor så mange uskyldige mennesker mistede livet, gav et stort stik i hjertet. Selv på en fantastisk smuk forårsdag - eller måske især fordi luften emmede af nyt liv og nye begyndelser...


Da vi havde sundet os lidt og fået samlet tankerne begav vi os videre mod et af dagens destinationer - markedet ved Bastille og Breguet-Sabin


Markedet er der hver søndag formiddag, og her finder du alt mellem himmel og jord, men det er primært madvarerne vi kommer for at få vores små tykke pølser i.



Undervejs måtte vi lige tanke lidt op på vand og kaffe






Markedet er helt bestemt et besøg værd! Vi har vores faste boder, hvor vi altid handler - af dem vil jeg især anbefale salt-manden, der har det lækreste salt og så den mest syndige caramel beurre salé, som jeg altid hamsterer med hjem! Han plejer at stå et sted på et hjørne i midtergangen...

Som om det ikke var nok med det marked, så ligger Marché d'Aligre lige i nærheden. Her er markedet centreret om en lille fantastisk smuk markedsbygning og boderne udenfor




Prøv lige at se de smukke asparges!!!


Hos blomsterhandleren udenfor kunne man finde de smukkeste roser, vis dufte sendte tankerne mod sommer i sommerhuset


Da vi havde tøffet rundt i et godt stykke tid, og var blevet fristet af alle de lækre madvarer - og maven begyndte at rumle - gik vi lige rundt om hjørnet til Baron Rouge, hvor vi straks hoppede op til baren (det er sjældent at man kan møve sig helt derop) og bestilte en flaske iskold Sancerre


Fordi vejret var så eminent var de fleste udenfor, så vi kaprede tønden midt i rummet


Her kunne vi stå og se ud på de mange mennesker udenfor, holde øje med vores venner, som vi skulle mødes med og så var det belejligt tæt på baren - et slags voksen-kinderæg...


Vi kender Baronen, som vi kærligt kalder stedet, gennem min tante Lisbeth, der viste min mor stedet for over 30 år siden. Siden er hun troligt kommet der og senere hen er det også blevet en mine Parisfavoritter



Udenfor kunne man få østers, så vi sendte en mand i felten. I løbet af ingen tid kom min stedfar tilbage med et fad af de lækreste små østers


For pokker, hvor var de lækre! Jeg elsker de små østers...

Da vi havde spist vore snacks og var kommet igennem den første flaske vino, begyndte vores venner at dukke op. Flere flasker blev bestilt og snakken begyndte at gå livligt i det lille lokale. Desværre kunne vi ikke stå derinde hele dagen, for vi havde inviteret de andre på søndagsfrokost på Le Square Trousseau 


Desværre kan man ikke bestille bord om søndagen, så vi fedtede lidt for en tjener og forhørte om vi ikke godt kunne få et bord i solen. I samme øjeblik vi spurgte blev et bord ledigt, så vi skulle kun lige vente på at de ryddede bordet



Og når solen skinner, står den altså på Aperol Spritz i min bog!


Til forret valgte jeg en tærte af tomat og friskost, der forsvandt før jeg fik taget et billede af den Samme skæbne ned hovedretten, der var deres escalope de veau - kalveschnitzel i den grummeste svampesovs på fløde med fritter til (mums!)...

Desserten nåede jeg dog at fotografere før jeg blev overmandet af trangen til at fortære den


Deres pavlova er så lækker! Den er ret stor, så den kan med fordel deles af to personer!

Og så sad vi der og snakkede om alt mellem himmel og jord, drak de sidste dråber vin og hyggede os på en fantastisk forårsdag i byernes by. Så bliver det altså ikke meget bedre i min bog!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar