mandag den 20. juli 2015

Isemarkt - madmarkedet under banen, Hamburg

Jeg elsker madmarkeder, og prøver så vidt muligt altid at tage forbi et på mine rejser - der er bare en helt særlig stemning, hvor de lokale handler hos deres stamboder og turister går i vejen og tager billeder. Sidste sommer faldt vi over Isemarkt, der er et "overdækket" madmarked. Eller det vil sige, at det ligger under u-bahn strækningen fra Hoheluftbrücke til Eppendorfer Baum, og er derved overdækket. Da jeg jo har en svaghed for mad og markeder, så bliver det altså et noget billedtungt indlæg - jeg kan altså ikke begrænse mig!

Vi stod tidligt op og skyndte os derhen!
Noget af det første der mødte os, var synet af de smukkeste blomster
Vi var der ret tidligt, så lige i starten havde vi det nærmest for os selv (score!)
De lokale husmødre var der dog også, så de kunne få fingre i de bedste ting
Jeg bliver (næsten) altid overvældet når jeg oplever madmarkeder i udlandet - varerne ser ofte helt fantastiske ud, de er lagt smukt og kunstfærdigt op, og så har de bare et kæmpe udvalg, som vi stadig kun kan drømme herhjemme i København!

Skulle det være et stykke med kål?
Eller smukke kantereller?

Jeg fik ret hurtigt øje på en bod med hindbær, og skyndte mig at få fat i en bakke - det var årets første!
De smagte så godt!
//
//
//
//
Mens jeg kastede mig frådende over mine hindbær faldt vi over en kaffe- og kagevogn. Og vi kan sjovt nok altid klemme en lille kaffe ned, så vi satte os til rette og kiggede på de mange mennesker, som der efterhånden var på markedet
Og vi nød også lige synet af de smukke træer
Espresso og hindbær - hvad mere kan man ønske sig på en sommerdag?

Selvom aspargessæsonen officielt (i hvert fald i Danmark) er slut var det stadig muligt at få lækre hvide asparges
I mange år har det været næsten umuligt at fremskaffe "rigtige" hvidløg som dem her i Danmark - det er heldigvis begyndt at ændre sig...
Jeg elsker peoner! De er så smukke, romantisk feminine og så dufter de bare vidunderligt af sommer
Var også ret vild med boden med de friske urter!
Og tomatboden var også ret overvældende i sit enorme udvalg
Endnu en kaffevogn - den nappede vi sidste gang vi var på markedet (god kaffe), men det kan du læse mere om her
Efter den allerede lange lange gåtur, var min mor og jeg blevet småsultne (hindbær tæller ikke som mad) - heldigvis løb vi ind i en pølsevogn!
Min stedfar bestiller modvilligt (han er mærkeligt nok ikke lige så vild med hverken pølser eller street food som vi er)
Jeg skulle naturligvis have en omgang curry wurst!
Det er nu en smuk ret!
Min mor kastede sig vist over en bratwurst
Et styks glad sønderjyde med sin pølse
Dig in!
De er altså varme sådan nogle friskgrillede pølser!
Således mætte og glade kunne vi gå videre - igen i år faldt vi ver en krydderibiks, hvor vi også købte lækre friske vaniljestrænger
Mens min mor og jeg shoppede på livet løs forsvandt min stedfar - vi fandt ham ved (endnu) en kaffevogn
De havde nogle flotte flotte krus
Langs markedet er der også skudt nogle cafeer op - det kan godt være at området skal udforskes mere en anden gang...?
Tilbage til markedet
En af boderne har et helt utroligt udvalg af svampe og krydderurter
Her endte vi med at købe en tysk estragon, der virker en anelse mere hårdfør end den franske, som vi ellers har oppe i Krogen (og som ikke rigtigt vil vise livstegn). Det blev også til en tyrkisk basilikum, som har de mest aromatiske små blade!
I boden ved siden af blev jeg fanget af synet af nogle gigantiske citrusfrugter
Imens shoppede min mor videre
Mange af boderne reklamerede med at deres produkter kom fra "Obst aus dem Alten Land" - altså fra det gamle land, hvilket vi undrede os en del over hvad var. Det viste sig at være et område i nærheden af Hamburg, som var kendt for sine lækre grønsager og frugt

Da vi nærmede os enden på markedet så jeg en fiskemand, som havde friske østers
Vi satte ham straks i sving med at åbne dem
Et voilà!
Prøv lige at se de basser her!
My kind of street food!
De var måske lige en anelse for store til min smag, men jeg kastede mig gladeligt over dem
Der var så lige lidt mere væde i end jeg havde regnet med - elegant som jeg nu engang er, klarede jeg naturligvis den udfordring med stil (eller noget...)
Utroligt nok spildte jeg ikke ned over mig selv...

Mens vi stod og spiste de lækre østers kunne vi lige se lidt mere af himlen end vi havde gjort længe, og sikke flot den var
Og hermed nåede vi enden (eller starten) på markedet!

Der er marked hver tirsdag og fredag fra 8.30 til 14, så det gælder om at være morgenfriske! Jeg vil anbefale at man skynder sig derhen, og så spiser sin morgenmad og får sin morgenkaffe på markedet! På den måde er du også sikker på, at der ikke er for mange turister endnu (og du kan samle appetit til frokosten)... 
Markedet strækker sig langs Isestraße under banen. For at komme derhen, så kan du tage u-bahn linje U3 til Hoheluftsbrücke, og så gå derfra ned til Eppendorfer Baum, hvor du kan fange toget tilbage til centrum.

Du kan læse mere om markedet her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar