tirsdag den 20. november 2012

Mortens aften med Confit de Canard

I mit sidste indlæg skrev jeg om hvordan man laver Confit de Canard - i dette indlæg handler det om hvad man kan/skal(?) servere til det! 

Jeg havde inviteret M til Mortens Aften-middag (til min store forbavselse anede han ikke hvad det var!?), og naturligvis skulle det hele være perfekt med et skud tradition til.

Jeg elsker kål og jeg elsker grønsager stegt i andefedt, så det var et nemt valg at lave rødkål og sprødstegte jordskokker
Og så lavede jeg naturligvis det hele fra bunden... Opskrifterne forefindes nederst.

Confit de Canard med hjemmelavet rødkål og sprødstegte jordskokker
Tag din hjemmelavede Confit de Canard (find opskriften her), fjern fedtet fra anden (bare sådan det værste), og kom dem i et fad.  
Drys et godt lag salt over og giv dem et par timiankviste.

Sæt dem i ovnen sammen med jordskokkerne - de skal begge have ca. 15-20 min plus et par minutter på grill til at give en sprød overflade. Rødkålen skal også til at varmes op nu.

Placér jodskokkerne på et lunt fad, og kom ænderne ovenpå - så drypper fedtet nemlig ned på grønsagerne og giver lidt ekstra smag! Server med en side af rødkål!
Rødkål
Det tager lang tid at lave, så lav en stor portion og frys resten ned til næste gang!
- 1 Rødkål
- 2 Store æbler
- Appelsinjuice
- Eddike
- 1 Stjerneanis
- 5-10 Nellikker
- Kanelbark (hvis du ikke har det, så går en kanelstang også an)
- Fedtstof - jeg forestrækker andefedt (nu man er i gang), men smør/olie kan naturligvis sagtens bruges...
- Salt/peber
Snit kålen efter smag og behag. Husk at "stilken" (dvs. det hvide i bunden) ikke smager godt, så skær den fra. Varm en gryde op og smelt fedtet. 
Kom derefter kålen i - sørg for at det hele lige bliver dækket af fedtstoffet.
Efter ca. 2-5 min (alt efter hvor meget du laver), skal der appelsinjuice og lidt eddike i, og der skal skrues lidt ned så det bare simrer stille og roligt.
Skræl og snit æblerne i tern - jeg kan godt lide dem grove - og kom dem i gryden sammen med krydderierne.
Lad det simre i et par timer under låg.
Inden servering skal det lige smages til, og hvis muligt fjernes krydderierne (smager ikke så godt at tygge på en nellikker - trust me!). Serveres rygende varm!

Sprødstegte jordskokker
- Jordskokker (lav ALTID flere end du tror!)
- Andefedt
- Salt
- Timian (et par kviste)

De her er super nemme at lave, men det tager desværre ret lang tid at snitte dem, hvis man ikke har et mandolinjern - så gå nu ud og køb det! De kan sagtens laves på forhånd, så de kun lige skal lunes/grilles inden servering.

Tænd ovnen og stil på 180 grader (varmluft).
Jordskokkerne skrælles og ligges i koldt vand, da de ellers bliver misfarvet.
Snit dem på det den tyndeste indstilling på mandolinjernet - har du det ikke, så bare så fint som du kan snitte. Bare husk, at jo tyndere de er, des nemmere/hurtigere bliver de sprøde....
Brug et stort fad - altså med en stor overflade. Og kom fedt, timian og en masse salt på.
Kom fadet i ovnen - de skal have ca. 20-30 minutter. Vend dem jævnligt, så alle skiverne for fedt og salt. De sidste par minutter giver jeg altid på grill, så de får en sprød overflade...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar