fredag den 16. november 2012

Confit de Canard

Jeg lavede for første gang Confit de Canard i anledningen af Mortensaften. Da jeg gik helt amok, og lavede alt heeelt fra bunden (eller næsten alt), så ville det blive et virkeligt langt indlæg. For at du ikke skal blive fuldstændigt udmattet, så har jeg delt det op over to indlæg:
1. Hvordan man lige klarer sådan en and kogt i andefedt
2. Hvad man kan bruge sådan en fætter til - dvs. mere tilbehørsorienteret.
Confit de Canard - back to basics
Det er et projekt der tager flere dage, så det er ikke noget du bare lige laver 5 min inden gæsterne træder ind ad døren. Men har du derimod lavet den og har den på lager, så tager det ikke meget mere end 20 min. Så lav derfor gerne en kæmpe portion, og frys det ned i portioner. Det er derfor det er al tiden værd. Og faktisk passer den sig selv det meste af tiden. Jeg stirrede bare på min - tænkte at det ville få det til at gå lidt hurtigere....?

Til 4 lår (nok til 2 meget grådige og sultne / 4 småt tærende mennesker) skal du bruge:
- 4 Andelår (ofte på tilbud frosne - i så fald skal de lige tø op)
- 1 1/2 Bøtte andefedt (købt i Super Brugsen)
- 1/4 Selleri
- 2 Gulerødder
- 1 Porre
- 4 Fed hvidløg
- Timian (et godt bundt)
- Lauerbærblad 
- 2 Pili-Pili (små tørrede chilier - møg stærke!)
- 1 Stjerneanis
- 4-5 Nellikker 
- 1 tsk Sort peber 
- 1 spsk Sukker
- 1. spsk Salt

Tag lårbasserne og gnid dem godt ind i salt og sukker, og lad dem trække i 1/2 til 1 døgns tid. 
Når de har trukket længe nok skal det overskydende salt og sukker lige "børstes" af. Nu skal gryden fyldes med godter. Kom anden nederst, og derefter grønsagerne skåret i grove stykker, krydderierne og fedtet.
Sæt låg på og lad det koge ved svag varme i ca. 3-4 timers tid.
Hold øje med det, da det er færdigt når kødet er så mørt, at det er lige ved at falde fra benet
Og så lige et close up!
Benene tages op, og si det resterende fyld fra væden, så vandet kan koges ud af fedtet.
Og nej jeg ANER IKKE hvordan det skal se ud når det er sket, men jeg kørte den på fornemmelsen, så det vil jeg anbefale at I også gør! Hæld fedtet over lårbasserne, så de er helt dækket af fedt. I den tilstand kan de gemmes i laaang tid - især hvis du fryser dem ned....
Når du skal bruge dem skal fedtet skrabes fra. Steg dem i ovnen ved ca. 180 grader i 15-20 min sammen med lidt timian og salt. Slut af med at grille den lidt, så skindet bliver dejligt sprødt.

I næste blogindlæg kan du se, hvad de kan laves sammen med. Men et godt tip er, at de smager virkeligt godt sammen med grønsager stegt i noget af det restesterende andefedt!

2 kommentarer:

  1. For filan det ser bare så godt ud.. Er det unormalt at have lyst til confit de canard en lørdag morgen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Absolut ikke! Har mange planer om hvordan jeg vil kunne bruge resterne (hvis der altså er rester!?) til morgenmad - indtil videre er jeg kommet på confit de carnard-omelet og en salat...

      Slet