onsdag den 20. april 2016

Métropolitain i metropolen, Paris

Det sker nogenlunde på samme tidspunkt hvert år, at min mor og jeg kigger på hinanden og udbryder i kor "Jeg trænger sådan til at komme til Paris", hvorefter vi kigger på min stedfar og han må indrømme, at det gør han også. 

Det plejer at være når vi når til efteråret at trangen melder sig, og den blev kun forstærket efter de frygtelige angreb i november. Jeg har været i Paris flere gange end jeg kan tælle, og det er en af de byer jeg bare aldrig bliver træt af at være og gå på opdagelse i. De sidste par år, har vi boet forskellige steder i det 11. arrondissement, som er det område, hvor angrebene fandt sted. Jeg ved ikke om det var en form for trods, der kom frem, men faneme nej, om jeg holder mig væk fra Paris, og lufthavne for den sags skyld, bare fordi, der er nogle som har en komplet forfejlet og misforstået opfattelse af verden (for at sige det mildt)!

Vi havde lejet en lille lejlighed gennem airbnb (link) i den lidt mere nordlige del af 11., oppe i nærheden af Republique og Canal st. Martin - vi boede der faktisk også for nogle år siden (fødselsdagsturen til Paris). Kufferterne blev tømt med ekspresfart og vi spænede ud i samfundet og regnvejret for at proviantere inden vi skulle ud med nogle venner.

Natalie bor lige ved St. Paul (SÅ misundelsesværdigt!), hvor vi mødtes til en gang vino og charcuterie inden vi gik ned på en lokal restaurant. Métropolitain er helt ny for os, så vi var godt spændte på, hvad den mon kunne byde på.

Heldigvis havde de dejlig hvidvin





Og så er jeg jo allerede tæt på solgt til stedet...



Indretningen har tydeligvis hentet inspiration i de gamle metroer og ventehaller. Det hele er gjort på en lidt finurlig måde, hvor det ikke virker anstrengt. For eksempel sidder man på nogle gamle bænke fra metroen (det vil sige man sidder ikke super godt, hvis man er flere end 4) og der er gamle hylder og skilte, der straks leder tankerne hen på en gammel togstation.

Vi fik hurtigt nogle små starters fra køkkenet med en rejechip og noget rødbede-snask (ja, jeg glemte igen igen at skrive detaljerne ned - måske jeg husker det en dag!?), radiser og sorte sesamfrø


Vi drak i øvrigt ganske glimrende Bourgogne



Til forret tog jeg (naturligvis) og min mor tartar - serveret med avokado, radiser, koriander og ristet boghvede







For pokker den var umanerlig god! Min tallerken var slikket ren, så de kunne sådan set bare have sat den på plads i skabet...

De andre hoppede på en Oeuf mollet comme une carbonara 




Alle var meget begejstrede efter forretterne - og min stedfar i en sådan grad at han fortsatte med en forret: Ravioles croustillantes épinard / ricotta, émulsion lait d’amande 





Der var tilsyneladende stor tilfredshed med retten, for vi nåede ikke at smage den før den var væk...

Vi andre hoppede på en omgang Noix de saint jacques, célerie, émulsion foin, condiment ail noir



Prøv lige at se, hvor lækkert det ser ud!


Det smagte forrygende. Eneste minus var at kammuslingerne måske havde fået lige et par sekunder for længe...

De andre havde droppet hvidvinen og kastet sig over en Beaujolais med det fedeste navn - Raisin Libre


Selvom mætheden nærmede sig med hastige skridt - godt nok var portionerne ikke enorme, men smagen var meget intens - å ville man da være et skarn hvis man ikke lige afprøvede deres desserter og ost!

Jeg hoppede på Sphère chocolat Valrhona, orange sanguine





Og så hældte de også lige en chokoladesovs henover! Det var så smukt!!!
Det var alt for meget på den bedste måde! 

De andre hoppede på osten, som jeg så også kunne snack'e lidt af...



Da alle tallerkener var slikket rene og vi lige fik tømt flaskerne for vino gik snakken livligt! Jeg synes, det er så fedt, at man kan mødes på tværs af generationer og nationer og have venskaber på den måde!




Métropolitain ligger på Rue de Jouy 8, og selvom der ikke var proppet da vi var der, så vil jeg anbefale at man bestiller bord ved at ringe eller skrive til dem her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar