mandag den 21. september 2015

Copenhagen Street Food

Omsider fik jeg for nylig afprøvet Copenhagen Street Food ude på Papirøen (ja ja, det var vist også på tide). Siden de åbnede har det været hypet og et populært sted for byboerne. Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg var så længe om at få det afprøvet, men bedre sent end aldrig...

Min mor og jeg havde sat hinanden i stævne en kølig sommereftermiddag og hoppede på båden derover.
Som altid havde jeg lagt en strategiplan for ,hvilke steder jeg absolut skulle smage fra, men for at starte blidt op, besluttede vi at tage en runde - så kunne vi se, hvad der var åbent og hvad der lokkede.

Sjovt nok var det vinbaren, La Druetta, der lokkede først!
Vinkortet var som sådan fint, men jeg synes priserne var i den høje ende - især når man tænker på hvor man var.
Men vi valgte en bourgogne, der smagte dejligt og som passede fint til det meste
Mens jeg vogtede over bord og sprut, løb min mor ud efter første runde mad.
Imens kunne jeg nyde den rå og lidt skæve indretning


Vi havde besluttet, at det skulle være en omgang pulled duck burger (hvorfor i al verden skal alt lige pludseligt være "pulled"? Og i det her tilfælde, så var det for pokker da bare confit de canard...) fra Duck It
Den kommer i en fin briochebolle med mayo og salat til
Med mindet om den lækre andeburger fra London stående lyst og levende, kastede vi os ufortrødent over den
Den smagte ganske udemærket, men den var bestemt ikke lige så god som den vi havde fået i London. Det var som om der manglede noget surt og sprødt for at løfte den helt op...

Næste omgang vi havde udset os, var den kinesiske Red China. Siden min tur til Beijing for nogle år siden, har jeg mere eller mindre desperat ledt med lys og lygte efter god kinesisk mad i København (det er så ikke lykkedes - så tips modtages gerne!). Da jeg mente, at min mor trængte til at få øvet sit kinesiske, blev det hende, der (igen) gik efter mad
Hundrede år senere dukkede hun op med to tallerkner
Dumplings og frituresager (Dim Sum Plate) til venstre samt tør og kedelig and (Crispy Duck) til højre...

Den sprøde and var ikke særligt sprød - kun i de få tilfælde, hvor den var så hårdt stegt, at den nærmest var umulig at tygge (gætter på, at det ikke var det de mente med crispy...?). Til gengæld var den kold, da min mor kom med den
Sovsen var det bedste ved retten, men selv den smagte ikke af det store - jeg savnede i høj grad de krydderier, der ellers kan kendetegne retter fra Wuhan. Jeg ved ikke om det er fordi de hr forsøgt at "fordanske" smagene, og derved har fjernet ethvert spor af bl.a. chili, men kedeligt er resultatet i hvert fald!

Deres dumplings var ikke meget bedre - altså forårsrullerne var ok, men så var der vist heller ikke mere at sige om det...
Jeg vil på ingen måde anbefale Red China, da de også var virkeligt sløve til at lave maden, og det hjælper heller ikke, at maden var kold og kedelig, da den så endeligt kom. Vi var slemt skuffede over maden, og ærgerlige over, at vi havde brugt penge, appetit og kalorier på den omgang...

På trods af den grumme skuffelse, var vi klar på tredje runde. Jeg havde hørt enormt meget godt om burgerne fra Fat Burger, så jeg insisterede på, at dem skulle vi altså prøve!
Vi var tydeligvis ikke de eneste, der havde fået den idé, for der var kø, da i fik kæmper os derhen.
Vi træf en hurtig beslutning om, at siden der helst skulle være plads til mere, så skulle vi kun have en slider hver.

Fat Burgers tyrehoved er ret fedt
Da køen kun bevægede sig i sneglefart, begyndte jeg at se mig omkring i området efter fritter til vores sliders. Copper and Wheat har fritter, der er stegt i andefedt (hele to! gange), så dem ville jeg gerne give en chance
De har også nogle andre retter, men nu måtte vi lige fokusere på det vigtige
På ingen tid fik jeg bestilt og udleveret to små bæger, som jeg så kunne fylde op med diverse dyppelser for enden af boden. Sjovt nok valgte jeg mayo...
Ret hurtigt efter jeg havde bestilt var pommes fritterne klar
Jeg gik naturligvis i gang med at smage på dem, mens jeg ventede på min mor. De var ret lækre, men manglede i den grad salt - heldigvis var der salt at hente ved deres stand, så det problem blev løst ret hurtigt (måske fik jeg endda hældt lidt for meget salt på dem). Sprødheden var god, selvom de ikke ville tage skade af en lille smule længere tid i 'tøsen

En mindre evighed senere kom min mor så med vores sliders
Vores slider fra Fat Burger var fin i størrelsen og fyldt godt op
Desværre var bollen tør, og den gik derfor ret nemt i stykker da vi begyndte at spise den. Bøffen var kedelig og grå, og det resterende fyld gjorde intet væsen ud af sig. Da vi jo havde stået i kø i et stykke tid for at få lov til at bestille (og derefter for at få dem) havde vi kunne se dem lave det hele og hvilke typer råvarer de benyttede sig af - vi var ikke just imponerede over deres valg af råvarer eller deres evner til at smække en burger sammen... Jeg kan vist roligt sige, at vi igen var skuffede over den mad vi fik serveret.

Eftersom vi på daværende tidspunkt var blevet skuffet af halvdelen af de boder vi havde købt fra, blev vi tøsefornærmede og gad ikke spise mere... I stedet tog vi en afskedsrunde og kiggede lidt mere på indretningen end maden

Da vi var på vej ud faldt vi over Bucket Bar, og da alkohol er en glimrende måde at blive i bedre humør på, så måtte vi da også have en sjus
Jeg er ikke helt sikker på hvad vi bestilte, men den ene skulle gerne være en dark & stormy
De smagte gooooodt - både hver for sig og sammen ;)
Da luften efterhånden var noget tæt indenfor og der var proppet med mennesker, kastede vi os udenfor på nogle af de mange siddepladser

Hvad er dommen så?

Jeg er slemt skuffet og vil gå så langt som at kalde Copenhagen Street Food for kejserens nye klæder. Eller måske den omvendte kejserens nye klæder, for der er masser af klæder men ingen substans...
Ærligt talt, så begriber jeg simpelthen ikke hypen omkring stedet - misforstå mig ikke, jeg elsker konceptet og indretningen er fed, men priserne er urimeligt høje i forhold til kvaliteten. Og kvaliteten er mad er nu heller ikke til at råbe hurra for.

Kort sagt, mor her er skuffet. Og vred! Kom nu København, du kan sagtens gøre det bedre!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar