mandag den 2. november 2015

Oxford Sightseeing, UK

Vi vågnede tidligt (læs: jeg vågnede tidligt og vækkede de andre) og spiste hurtigt hotellets ikke særligt gode morgenmad. Dagens program var nemlig spækket med oplevelser og solen skinnede - så kan man jo ikke nøle hele formiddagen væk! Og så skulle vi også finde noget kaffe...

Der er enormt mange colleges spredt udover Oxford, og mange af dem er kendte - mest for de utroligt kloge mennesker, der har gået og arbejdet der. Christ Church er lidt anderledes. For det første er det grundlagt af Thomas Wolsey under Henrik VIII, men det det nok er allermest kendt for er som kulisse i Harry Potter filmene - den har bl.a. også optrådt i Brideshead Revisited, The Golden Compass og i Carrols Alice's adventures in wonderland. Personligt synes jeg Wolsey-delen er det mest interessante, men sådan er vi jo så forskellige... 
Hvorom alting er, så var der proppet til randen med turister fra morgenstunden, hvilket var lidt irriterende, men det kunne heldigvis ikke tage skønheden fra stedet!

Der er en fast "rute" man skal følge, hvor man starter med at komme ind gennem en yndig have, ind gennem porten og så kommer man ud til den fineste gård


Fra gården kommer man ind til den utroligt smuk trappe, der fører op til spisesalen. Madlugten var en autentisk kostskolemadlugt (not nice). Heldigvis er spisesalen utrolig smuk

Her kunne man da godt indtage sine måltider ikke!? ^ Altså hvis man bare fik noget ordentligt at spise...

Trappen fra spisesalen er utroligt smuk med de store vinduer og gamle lamper



Fra trappen og den lille gårdhave kommer man videre ud i en stor gård kaldet Great Quadrangle

Herfra kunne man komme ind i katedralen, der er et fantastisk syn! Jeg har ikke taget billeder af kirkerummet, da jeg ikke synes man skal tage billeder sådan et sted - og så er der noget at se med egne øjne...

Går man videre langs bygningerne kommer man ud til Peckwater Quad, der er flankeret af biblioteket

Jeg er ikke helt sikker på hvad de havde vundet, men der var tegnet de her overalt på murene ^

Christ Church College er virkeligt imponerende, og et must see i Oxford! Der er virkeligt mange mennesker, så jeg ville nok være der i det sekund de åbner for at undgå de utroligt mange andre turister....

Vores sightseeing var jo slet slet ikke slut med dette! Min veninde Alette har boet i Oxford, og havde givet os et par tips - herunder at vi skulle se udsigten fra University Church St Mary the Virgin (mundret navn ikke sandt!?).
Man kravler op ad en meget smal trappe, hvor det nærmest er umuligt at komme forbi andre, og videre op forbi klokkerne, og videre endnu lige indtil man kommer ud til dette syn
Radcliffe Camera ^

All Souls College^




Hverken min mor eller jeg har det godt med højder - hun var dog noget mere nervøs for at komme helt ud til kanten end mig denne gang...

Brasenose College^


Jeg var lidt stolt over at jeg turde stå helt derude!

Den meget smalle trappe ned fra tårnet ^

Turen op i tårnet er ikke særligt rar, især ikke hvis man har højdeskræk, men udsigten deroppe gør det turen værd! Man kommer ind gennem kirken, hvor man betaler for indgang til tårnet.

Tårnet af University Church of St Mary the Virgin^

Da vi var kommet ned og havde fået fast jord under fødderne kommer man ud til Radcliffe

Det havde tæret på kræfterne at skulle op i det tårn, så vi hoppede på en taxa og smuttede lidt ud fra byen til Wolvercote og Godstow. Her ligger The Trout Inn i pittoreske omgivelser ved Themsen

Solen skinnede, så vi ville helst sidde udenfor og nyde udsigten udover Themsen og den smukke lille bro, der i øvrigt er med i et afsnit af Morse ('The Wolvercote Tongue', hvis jeg ikke husker helt forkert) - det var måske måske ikke grunden til at vi var taget derud...


Vores nærdødoplevelse gjorde vi var ret sultne (og tørstige), så jeg kastede mig over en hvid pizza med hvidløg, parmesan og rucula - og en hel del olivenolie

Min mor havde kastet sin kærlig over en bagt camembert med hasselnøddesnask og lækkert ristet brød



Til hovedret fik jeg en fantastisk lille tomattærte med frisk gedeost
Den var simpelthen så lækker og frisk! Det er en lille sag jeg tænker skal afprøves derhjemme på et tidspunkt!

Min stedfar hoppede på en Wholefood Salad - deres solide salat med årstidens grønne lækkerier
Portionen var kæmpe, så selv folk der er meget sultne kan blive mætte!

Min mor tog noget lidt mere solidt i form af en mushroom pie
Der naturligvis havde ærteskud på toppen...

Da vi havde kæmpet os igennem maden var de fleste skyer forsvundet og blæsten havde lagt sig

Selvom vi sådan set var mætte, skulle vi altså også have dessert og ost! Jeg hoppede på jordbær med creme fraiche (YUMMY!)

De gamle hoppede som altid på de lokale oste, der smagte helt fantastisk!

The Trout Inn ligger som sagt lidt udenfor byen, men den er turen værd! Der var proppet på sådan en lun solskinsdag midt i september, så jeg vil anbefale at man booker bord på forhånd! Det er også muligt at sidde indenfor, så er vejr og årstid ikke egnet til udendørs hygge, er det altså også en mulighed! Du kan læse mere om The Trout Inn her (hjemmeside).



Eftersom vi havde spist en hel del og solen skinnede, besluttede vi os for at gå tilbage langs Themsen - det er en gåtur på en times tid i mit tempo (læs: rask trav for de fleste)




Vi kom forbi ruinerne af en gammel kirke ^




Langs brederne græsser køer og får lystigt



Mange steder ligger husbådene ved brederne - det ser bare så hyggeligt ud!



Det er en fantastisk smuk tur gennem landskabet, hvor man ender i Jericho (for Morse fans er det altså første afsnit vi taler om her!), der har været et arbejderområde, som nu er ret hipt - ligesom så mange andre arbejderbydele i verden.

I Jericho gjorde vi holdt på Branca for at slukke den værste kaffetørst og kortvarigt at hvile benene (og så lige udnytte deres wifi, så vi kunne finde hjem)

Hvis man følger med i Lewis har man måske set afsnittet med baren Freud

De litteraturinteresserede kender til Tolkien og Carrol - de yndede at mødes på The Eagle and Child (eller The Bird & Baby ifølge de lokale)...

Da vejret stadig var ret godt syntes vi det var lidt spild at sidde indenfor i mørket, så i stedet trissede vi tilbage til The Turf, hvor vi kunne nyde den friske luft (der dog var blandet med lugten af friture...)


Resten af eftermiddagen blev brugt på at slappe helt af oppe på værelset inden vi igen skulle ud. Da vi tidligere på dagen havde gået igennem Jericho havde vi besluttet os for, at vi skulle indtage dagens tredje og sidste måltid i området. Det første sted vi ville hen på var desværre proppet, men heldigvis lå Branca, som vi havde besøgt tidligere på dagen, lige i nærheden, så der smuttede vi hen, hvor vi heldigvis kunne få et bord på ingen tid!

Vi fik lidt lækkert brød med en fantastisk olivenolie og balsamico til ^

Til brødet hapsede jeg en Manhatten og min mor en Negroni (what a surprise!) - de var begge dejlit stærke!

Som så ofte før valgte vi at dele et par forretter
Crispy fried squid, fennel and frisee salad ^

Chicken liver pate, n'duja salami, parma ham, flat bread, celeriac + chickpea coleslaw ^



Min stedfar og jeg er virkeligt ikke gode til at få taget billeder sammen kombineret med det faktum, at ingen af os er synderligt fotogene...



Sådan en foto session gør jo en sulten, men heldigvis var der en stor blodig bøf til mig
På toppen af det blødende vidunder aka rib eye var der lidt ansjossmør ^ Det tog den bestemt ikke skade af!

Min stedfar havde valgt pasta med lækre svampe

Min mor valgte overraskende husets burger, der viste sig at være noget af en basse

Hun erklærede ret hurtigt at det var den bedste burger hun længe havde fået! Bøffen så ud til at være stegt perfekt rosa og der var vist masser af bacon i den til at gøre enhver lykkelig!

Tro det eller ej, men ingen af os kunne klemme mere ned - altså udover kaffe (og portvin til mig)



Jeg ved ikke, hvorfor de har en dukke iklædt drag stående, men sjovt er det...

Branca er et rigtigt dejligt bekendskab, som kun kan anbefales! Maden er skøn, betjeningen yderst kompetent og flink og så er stemningen i top derinde. Derudover laver de ganske glimrende drinks! What's not to like!? Sørg for at bestille bord, da det er et af de populære steder i Jericho (og Oxford). Se mere på deres hjemmeside her!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar