lørdag den 27. december 2014

KUL!

I min familie har vi i juletiden nogle meget fasttømredede traditioner, og det at gå ud og spise d. 22.12 er en af dem. I de sidste 2 år har vi været på Restaurant Kul nede i kødbyen. Her tilhører maden ikke én nation, men er en smuk blanding af et morderne fusionskøkken, hvor man henter inspiration her, der og alle vegne. Og det er nu lidt befriende i denne nynordiske tid. 
Det er bare min mor, min stedfar og jeg, der nyder denne tradition sammen - måske fordi vi har det meste af vores omgangskreds forbi dagen efter. Og så skal min mor også have en tiltrængt pause fra kødgryderne.

Inde på Kul fik vi denne gang bord (vi har nemlig allerede været der et par gange) midt i lokalet, ved køkkenet - lyst, rart og larmende!

Til at starte med fik vi lidt brød og løgkompot at snacke på, men det forsvandt lynhurtigt, da vi alle var ved at dø af sult...
På Kul er der mange små retter, og så er der de store deleretter. Klog af skade valgte vi at dele en masse af de små retter.

I første runde fik vi en stor portion østers - og på tjenerens opfordring (befaling?) valgte vi 2 gange af deres østers med sake, yuzu og bonito-smør samt en gang af deres østers med bloody mary
Hvor østersen med sake var mere ren og mild i samgen, var den med bloody mary et sandt bombardement, og det var derfor helt rigtigt set af tjeneren, at man sluttede af med en enkelt af dem, fremfor to, som vi oprindeligt ønskede.
Vi blev da også hurtigt færdige med dem
 Næste runde bestod af skaldyr - vilde rejer med spicy avokado og koriander
Samt iberico-skinke med tempurastegte blæksprutte og sort aioli
Vi havde knap nået at tage noget på tallerknen før tjeneren i hast vendte tilbage og fortalte, at de i køkkenet havde glemt alt om min nøddeallergi, og at jeg derfor ville få en ny portion af rejerne samt min egen personlige aioli. Meget hurtigt kom der en hel(!) ny portion bare til mig med de lækreste rejer. Det er jo ikke første gang det er sket, at køkkenet glemmer den slags, men det er en af de få gange, hvor jeg har oplevet så stor professionalisme og undskyldning når det er - no harm, no faul...
Og godt smagte det! De gamle var hellerikke helt utilfredse, da jeg grundet den enorme smag ikke kunne spise min egen portion op...
Begge retter var fantastisk lækre. Og begge enormt mættende!
Kombinationen af rejer, avokado og koriander var proteinrig og frisk på samme tid, og de tempurastegte stegte blæksprutter sammen med den lækre (virkeligt lækre!) skinke og aioli var lige så proteinrig som den anden ret, men samtidig fedmefuld og elegant.

Tredje runde var kødrunden
Andehjerter med teriyaki, radicchio og shitake-svampe
 En udsøgt kombination, og så er jeg jo en sucker for andehjerter!

 Brisler med græskar, parmesan og vadouvan bouillon (aner ikke hvad det sidste er, men himmelsk var det)
Ummenummenum! Jeg elsker (også) brisler! Den der bouillon var helt eminent! Og så smagfuld! Helt sikkert en af de bedste retter denne aften!

Og så til den sidste - spareribs med hoisin sauce, mango og syltede grønsager
Det var lige så fedtet som det var lækkert!

Sikke et fantastisk måltid! Jeg ville så gerne have haft en smule dessert og ost, men jeg måtte med sorg i sindet kaste håndklædet i ringen. Jeg var mæt med mæt på! Og efter et par dejlige flasker vin - især deres Sancerre (Blanc, Lucien Chrochet) var skøn - så var det på tide at trille hjem til den lille hund!

Jeg håber i øvrigt, at I nyder alle de mange juledage!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar