fredag den 14. august 2015

Fredagsdrink: Aperol Spritz med et skud rabarber og hyldeblomst

Solen skinner, det er fredag og aperitid venter lige om hjørnet (ok, måske ikke liiiige om hjørnet, men i hvert fald inden for en overskuelig fremtid), og derfor har jeg bikset en lille drinkopskrift sammen på min for tiden foretrukne sommerdrink. Den er læskende, forfriskende og smager lækkert - lad mig introducere rabarber og hyldeblomst aperol spritz!

Som I måske har bemærket på min insta, så fik jeg i sommer smag for en ny udgave af en klassisk aperitif, aperol spritz - her kombineret med rabarbersirup og hyldeblomst tonic (ja, du hørte rigtigt - hyldeblomst tonic!).
Kombinationen af det syrligt søde fra rabarbersiruppen, tørheden fra boblerne og det sødligt bitre fra hyldeblomst tonic'en giver en perfekt opfriskende drink!

Alt du skal bruge er:
- Aperol
- Tørre bobler (vi brugte en god sekt)
- Rabarber sirup (vi lavede en af vores rabarber, men frosne kan også bruges)
- Hyldeblomst tonic
- Appelsinskal
- Isterninger

Jeg kører med 1/3-princippet, og ja, jeg ved godt, at det er vanskeligt når der er flere ingredienser end 3, men siruppen fylder altså ikke meget...

Først starter du med at proppe isterninger og appelsinskal i et drinksglas - husk at sørge for, at den hvide (bitre) del af skallen er skåret væk. 
Dernæst griber du rabarbersiruppen
Kom en god skefuld i glasset
Så er det tid til boblerne! Fyld glasset ca. 1/4 - 1/3 del op
Så er det tid til aperollen - hæld op indtil der er ca. 1/3 tilbage i glasset
Nogle gange er jeg ikke helt så god til at ramme den - mit øjemål er ofte en anelse mangelfuldt...
Så er det tid til den afsluttende manøvre - tonic'en! Jeg bruger den fra Thomas Hardy, men jeg går ud fra, at du sikkert kan bruge et andet mærke, hvis du kan støve det op...
Du fylder bare i indtil der ikke er mere plads tilbage i glasset. Jeg plejer at stoppe ca. en halv cm før kanten, men jeg er også umanerligt klodset, og tager derfor mine forholdsregler (medmindre jeg er grådig og bare fylder på)
Et voilà!
Rør lidt rundt i glasset, så det hele bliver blandet og server!
Jeg har nu drukket en hel del af dem gennem sommeren, og jeg er endnu ikke blevet træt af dem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar