mandag den 18. maj 2015

Mad hos Timm og urtekøleskabe

For lidt tid siden var jeg en eftermiddag inviteret til en præsentation af Urban Cultivator og en masterclass med Timm Vladimir.

Eventen blev holdt i Timms lækre faciliteter i Valby, hvor jeg trods gode intentioner en masse aldrig har været før. Måske jeg snart skulle tage mig sammen til at prøve et af madkurserne derude!?

Velkomstdrinken var bobler blandet med nogle urter (ja ja, jeg burde have noteret præcist hvad det var) - trods den lidt skræmmende farve, så smagte den faktisk glimrende!
Først præsenterede Karin fra Think PR aftenens program
Så fortalte manden bag Urban Cultivator om tankerne bag Urban Cultivator, der er en slags urtekøleskabe og drivhuse i ét - eller som de selv kalder det en indendørs køkkenhave.
Ideen er at man hjemme i sit eget køkken kan dyrke de urter, spirer, blomster og grønsager, som du bruger i madlavningen under optimale forhold (dvs. du skal ikke selv huske at vande dem osv. - det er her det altid fejler hos mig). Det skulle give bedre råvarer med et højere antal vitaminer og mineraler og du slipper for alle de grimme ting som pesticider og forurening. Man kan læse meget mere om det her!
Alt sammen super smart hvis man har et køkken der er stort nok, et behov for større mængder grønt samt pengene til det (de er nemlig ikke super billige) - jeg kan bedre se ideen i det til professionelle køkkener, hvor der dagligt bliver brugt store mængder grønt. Der kan ikke rigtigt klemmes mere ind i mit lille Østerbro-køkken...

Efter introduktionen til konceptet kom Timm Vladimir på banen med en kort intro til hans madkurser, teambuilding m.v.
Heldigvis stoppede de med at snakke kortvarigt, så vi kunne få os en snack!
Der fotograferes ivrigt
Heldigvis fik jeg også møvet mig helt frem til maden, så jeg kunne få nogle ordentlige billeder af det vigtige - maden! Urteduske (det var altså Timm, som kaldte dem det!)
Appetitlige ser de ud, men da jeg var stærkt koncentreret om at tage billeder i stedet for at lytte til hvad der blev sagt (når maden kommer ind ryger mit fokus fra alt andet), så aner jeg ikke helt hvad der var i det, og fik ikke smagt det - var lidt bange for om der nu gemte sig nødder i det, og det er jo ret uheldigt med et allergianfald midt i sådan en forsamling, så jeg droppede det...

Efter første madfotosession - og da de andre havde tygget af munden - smuttede vi ind ved siden af, så Timm og Kenneth Søndergaard kunne give os et masterclass
Igen røg mit fokus en anelse, da jeg opdagede, at jeg havde sat mig ved siden af et køleskab med bacon (det er nu engang min yndlingsgrøntsag)
Tilbage på sporet! Timm startede med at lave den første af 2 retter - torsk med blomkålspuré, ærteskud og dild-olie (tihi fnis - det er altså et akavet ord på skrift)
Der blev snakket lidt om, at man skal sørge for at spise masser af fisk - og han kom med et ret godt tip, nemlig at komme det i ovnen ved lav varme i lidt længere tid (her 15 min ved 100 grader). Der blev også snakket om at fedt er godt og giver masser af smag til maden. Kan vist kun erklære mig enig. Det er mig en gåde, at der er mennesker, som er fedtforskrækkede og køber light-produkter...
Retten blev tilberedt for øjnene af os, og vi kunne derfor også se dem gå i skabet efter kräuter
Den færdige ret blev præsenteret for os i en lille smageportion i en mundret størrelse.
Det smagte lækkert - fisken havde fået lige tilpas, puréen kunne måske godt have trukket lidt mere smør og/eller fløde samt salt og især de knuste flæskesvær gav et lækkert crunch.
Efter vi havde guffet maden i os var der lige tid til en kort pause. På vej op efter mere vin (jeg bliver tørstig af at kigge på andre lave mad) faldt jeg lige over de her bad boys... Overvejede i et kort sekund om jeg kunne snige dem ned i håndtasken, men så kom jeg til at tænke på hvor meget den slags sviner i en dametaske, så jeg droppede det og nøjedes med at beundre dem på (kort) afstand!
Jeg kommerikke til særligt mange af de her arrangementer og kender derfor ikke så mange endnu, men heldigvis løb jeg ind et hele to skønne mennesker jeg kendte - smukke Asli og hendes skønne mor Emma fra MiniLove
Jeg havde naturligvis kastet maden ned hurtigt, så jeg havde hænderne ledige til at holde vinglas...
Pausen var hurtigt overstået, og så skulle de i gang med ret nr. 2 - bøfsalat med asiatisk vinaigrette
Vi fik en udførlig introduktion til hvordan man bedst steger kød - fx at du gerne må vende ofte, men nu ikke noget med at rode rundt i det hele tiden...
Jeg lærte også, at det ikke er super smart at komme peber på under stegning, da det bliver bittert og ikke trænger ind i kødet ligesom saltet gør. Det vil sige salt under stegning. Salt og peber ved servering!
Det bedste jeg lærte var faktisk, at man ikke skal pakke dyret ind i folie, da det fjerne den "sprøde" karamellisering man (forhåbentligt) har fået giver kødet. I stedet skal man lade kødet hvile på fx en ske, så kødet løftes blidt fra brættet. Det må prøves!
Imens Kenneth stod og snakkede om kød (det var jo trods alt det vigtigste - i min verden i hvert fald) hakkede Timm på livet løs til vinaigretten. Drengene hoppede igen i køleskabet
Heldigvis fik vi lov til at smage de lækre bøffer der netop var blevet stegt! Jeg sad gudskelov ret tæt på køkkenet, så da jeg fik mine beskidte og grådige fingre i brættet var kødet stadig lunt
Det var så lækkert!!
Lige efter fik vi vores bøfsalat
Lige så lækkert kødet ovenfor var, lige så trist var det her - og så var det koldt... Smagssammensætningen var derimod ganske god, og det er bestemt en ret jeg kunne finde på at lege med hjemme i mit eget køkken en dag!
Efter foredraget var der fri leg, hvilket jeg udnyttede til en tur rundt i køkkenet og savlen over lækre råvarer
Og fine ser de da ud de urte-køleskabe aka indendørs gartnerier

Hvis du vil vide mere om de fancy indendørs køkkenhaver, så læs mere her på Urban Cultivators hjemmeside. Du kan i øvrigt følge dem på deres instagram @urban.cultivator_danmark
Hvis du ligesom jeg godt kan lide at tage på madkurser, så burde du tjekke Timms madkurser ud her - har allerede spottet et par stykker jeg godt kunne tænke mig at prøve! Jeg kan i øvrigt varmt anbefale at følge Timm på insta, hvor der ofte postes billeder af den lækreste mad @timmvladimir

Ingen kommentarer:

Send en kommentar