tirsdag den 4. juni 2013

Pusterum

Kender I det? Nogle gange trænger man bare til at komme væk fra storbyens stress og jag (og druk) og få et pusterum for derefter at komme veludhvilet tilbage..
Sådan havde jeg det i hvert fald i weekenden, så derfor pakkede jeg min taske og smuttede op mod mine forældres sommerhus - og forkælende tendenser.

For første gang tog jeg "sommerhusbussen" 555 fra Høje Taastrup, hvilket var en dyr fornøjelse. Til gengæld var der rø, nå nej, møg varmt. Turen var dog virkelig fin med de smukke landskaber og bussen stopper tæt på sommerhuset.
Når man er på landet, så skal man altså handle hos de lokale gårdbutikker, og vi er så heldige at der er mange helt fantastiske steder i vores område. Det kan faktisk være svært at vælge hvilken der er bedst...
Det hører sig også med, at man skal spise lækre danske jordbær i solen! Og gerne nogle stykker inden man når hjem...
Da vi havde handlet ind fik jeg lov til at lave absolut intet. Og hvor bedre end i min farmors gamle solstol!?
Jeg elsker i hvert fald den gamle stol! Faldt vist også i søvn på et tidspunkt - det var tiltrængt!
Så mangler jeg bare at få sol på de blege stænger...
Inden jeg gik helt omkuld blev der serveret klassisk sommerhusfrokost - alt er købt lokalt, og det var fantastisk!
En god udsigt kan også give ro i sjælen! Her elsker jeg at sidde og nyde livet, især når der skal drikkes drinks når der er aperitid!
Fik min mor overtalt at til lave røgede rejer. En delikatesse som jeg faldt pladask for på turen til Stockholm (lover at der snart kommer et indlæg om turen!)
Fik hende også overtalt til at vi skulle have østers...
Søndagen startede med at handle ind i det lokale havecenter til vores lille køkkenhaveprojekt. Det blev til tomater, squash, aubergine, frø til salat, masser af krydderurter og lavendel - sidstnævnte skal naturligvis ikke spises, men de er så fiiiine!
Havearbejde er ikke min ynglingsbeskæftigelse. Og så er det sagt mildt. Egentligt havde vi regnet med, at vi bare lige kunne smide planterne i jorden, da min stedfar havde fået til opgave at gøre jorden klar. Desværre for os har han ikke de samme ocd-tendenser, så det var ikke gjort godt nok. Så vi måtte i gang med hakke og spade, for overhovedet at kunne plante de nyindkøbte afgrøder. 
Kan afsløre at det skete under en hel del brok og flere klager...

Men fint blev resultatet!
Efter en dag i marken, så er et solidt måltid velfortjent! Og en øl naturligvis...

Desværre var solen forsvundet bag et dække af skyer, så vi kunne ikke nyde det gode vejr inden turen hjem. Vi tog en anden tur hjem med båd, tog, endnu et tog og så bus det sidste stykke af vejen. 

Selvom jeg kun var afsted i lidt over en dag, og var en anelse udmattet, da jeg trådte ind af døren, så var jeg veludhvilet og klar til en ny uge. Desværre brokker min krop sig stadig over det fysiske arbejde, så jeg har de sidste dage fremvist en noget karakteristisk gang og ynkelige lyde hver gang jeg skal bevæge mig...

Hvor tager I hen når i skal have et pusterum?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar