lørdag den 21. marts 2015

Borough Market, London

Jeg er simpelthen taget til London! Min mor og jeg gør min stedfar den enorme tjeneste at bruge hans bonuspoints, da han ikke havde tid. 

Min mission på turen er at spise så mange måltider som muligt. Og med min appetit burde det ikke være noget problem! Vi lagde hårdt ud med at ankomme om formiddagen til hotellet, smide bagagen og så smutte ud i samfundet. Destinationen var Borough Market - det fantastiske madmarked i Southwark (se hjemmesiden her).

Markedet har en masse små boder placeret rundt omkring nogle lidt større stande med lækre lokale råvarer og nogle lidt mere eksotiske (bl.a. oste fra Normandiet, den spanske butik og boden med de grillede tyske pølser). Jeg elsker at gå rundt og nyde duftene, få inspiration og smage de forskellige lækre ting.
 Den spanske butik (den ligger i den ene ende ved Stoney Street) har en skøn paprika
 Blev lidt fristet af lidt cider (endte dog med ikke at købe noget)
Man bliver jo sulten når man går rundt på sådan et madmarked, og siden vi ikke havde fået hverken vådt eller tørt siden klokken 6 om morgenen var vi ved at være ret hangry (dvs. vi var klar til at slå alt og alle ihjel). De små boder ved kirken er primært street food, så her er der rig mulighed for at prøve en masse forskelligt.
Vi er ikke så forlystelsessyge, så vi ha faktisk kun prøvet tyskeren med de gode pølser - en omgang bratwurst og sauerkraut gør en synnejyde glad!
Og jeg havde bestemt heller ikke noget imod den
Således opfyldt og gladere kunne vi nu nyde alle boderne, da klokken havde nærmet dig frokosttid.
Vi har prøvet at få bord på en lille fiske- og skaldyrsrestaurant hver gang vi har været i London de sidste par år, men vi er kommet for sent hver gang, så det har været helt umuligt at få et bord. Denne gang stod vi udenfor døren og pressede vores ansigter mod glasdøren 5 minutter før de overhovedet åbnede - omsider fik vi et bord på Wright Brothers (hjemmeside her).
Vi blev til vores store glæde placeret langs køkkenet, så vi kunne følge med i alt hvad kokkene lavede.
Dagens retter var skrevet på tavlen
 Er ret vild med deres sardindåser
De lokale forretningsfolk spiser også deres frokost her (det evige tegn på at det er en god restaurant)
Vi havde valgt to af deres oyster specials - den spanske med chorizo og den japanske med ingefær, soya og wasabi
Jeg var mest til den spanske udgave - og min mor var heldigvis mest til den japanske. Ideen med chorizoen var at man spiste pølsen og hapsede sin østers samtidigt. Utroligt nok blev den delikate østerssmag ikke smadret af den krydrede pølse.

Dagens østers var Duchy of Cornwall - FYDAFØJ hvor var de lækre! Små og faste i kødet, og fuldstændigt fantastiske!
Til hoverret valgte vi Moules og en fiskesuppe i forretsstørrelse, så vi ikke blev for proppede. Og portionerne var da også store nok til at vi kunne blive mætte
Muslingerne var så skønne og suppen smækfyldt med smag!
Til dessert valgte vi at dele en omgang ost - desværre var den lidt køleskabskold og ikke voldsomt spændende i forhold til de andre retter
Lige rundt om hjørnet på Park St. ligger Neal's Yard Dairy (du kan læse mere om dem her), der er den bedste ostebutik i området! De ved alt om oste, og er super venlige og gode til at komme med råd. Så er du i tvivl, så spørg dem endeligt!
Vi købte en masse oste (som nu udsender en særpræget lugt fra vores minikøleskab på hotellet)!

Hvis man bare er en lille bitte smule glad for mad, så skal man (jo, du SKAL) forbi Borough Market! Jeg ville ønske, at jeg kunne kæbe mere ind og lave lækker mad med de fantastiske råvarer... Men mindre kan selvfølgeligt også gøre det...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar